Isnin, 6 April 2015

Panduan Membekalkan Susu Perahan Kepada Pengasuh Bayi Buat Ibu Bekerjaya

Assalamualaikum dan salam bahagia buat semua ibu..

 
 
Walaupun sibuk dengan tugasan harian, kerja dan belajar, ibu- ibu jangan lupa rutin mengepam ya..Ini bagus untuk kita memastikan bekalan susu yang cukup untuk anak kita..
 
Pada mulanya, memang tidak tahu, berapa banyak sebenarnya kuantiti susu perahan ataupun stok susu yang patut kita berikan pada pengasuh mereka..
 
Menurut Pakar Laktasi, Pn Rita, kita perlu mematuhi panduan 60% segar : 40% beku. Susu ibu yang segar mengandungi kualiti pada tahap tertinggi jika ingin dibandingkan dengan susu beku.
 
Ini tidaklah bermakna susu beku tu tidak baik, cuma kadang- kadang susu ibu yang dicairkan mempunyai bau dan rasa yang sedikit berlainan. Tapi ini semua berpunca dari pecahan lemak susu ibu itu ya..bukannya susu itu basi..
 
Sebenarnya, menurutnya lagi, susu ibu Tidak akan basi tetapi hanya berubah rasa namun ianya tetap selamat untuk diminum berbanding susu formula.
 
Berbalik kepada panduan tadi, contohnya semasa bayi dalam jagaan pengasuh, dia memerlukan 5 botol susu 3 oz, maka 3 botol hendaklah susu segar manakala 2 botol lagi susu beku. Sekiranya 4 botol, 3 segar dan 1 susu beku..
 
Hehe Mudah bukan?
 
Happy Breastfeeding!! Kita ibu KUAT!
 
Semoga bermanfaat!

2 ulasan:

Rahaton Azirah Ramli berkata...

panduan yang berguna...terima kasih berkongsi disini sis..salam kenal :)

Lya Abdul berkata...

Alhamdulillah..niat untuk berkongsi bersama..salam kenal juga ya..:-)

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...