Selasa, 2 Mei 2017

Bagaimana Supplemen Membantu Pesakit Diabetes?

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini mau cerita mengenai insan tersayang iaitu ibu mertuaku. Sangat baik, pandai masak, seorang yang ku kira sangat cekal dan tinggi pengorbanannya sebagai seorang ibu, isteri dan wanita bekerjaya.


Mertua seorang pesakit diabetes. Katanya bukan kerana keturunan, sebab sejarah Mak Tok dan ke atas memang tiada diabetes. Dapat sebab tidak jaga makan katanya. Dulu keja gomen. Sana sini makan hotel, salah satu sebabnya beliau tidak dapat kawal pola pemakanannya.

Makan sedap kan? Rezeki depan mata, bedal semua. Serupa dengan KakMas. Keh keh.

Alhamdulillah tinggal satu rumah. Jadi kami berkongsi supplemen termasuklah ESP. ESP ni minuman soya perisa vanila yang punya asid amino yang lengkap buat pengamalnya.

Untuk pengetahuan, mertua penghidap Diabetes Type II yang popular di kalangan usia 40 tahun ke atas. Tahap insulin yang dihasilkan CUKUP tapi hilangnya SENSITIVITI pada 'target cell'. Maksudnya, sel yang menyerap insulin tu buat 'bodoh' sahaja walaupun insulin itu sudah ada di depan mata.

Ada kajian pada tahun 2001 dan 2013 membuktikan bahawa salah satu asid amino iaitu Arginine terbukti boleh meningkatkan sensitiviti 'target cell' terhadap insulin.

Maka tepatlah pilihan mertua daku untuk minum ESP ni. Supaya 'target cell' beliau kembali bertindakbalas dengan insulin yang ada. Kasihann itu insulin tidak dipedulikan.

Kalian tahu kan apa tindakan insulin dalam badan? Untuk kurangkan paras gula dalam darah secara semulajadi. Jadi kalau kita makan, time tu paras glukosa akan naik, insulin ni lah yang tolong turunkan paras gula tu kembali kepada normal.

Selain ESP, beliau juga seorang pengamal Vivix. Terbaik buat beliau. Kesannya, beliau lebih bertenaga dan kurang rasa kebas di tangan dan kaki.


Semoga dengan usaha ini, ianya mampu menolong kesihatan mertua ke arah yang lebih sihat.

In shaa Allah. Aamiin 😍

Salam sayang,

ibum3m
013.634.1955
Pengedar Shaklee Shah Alam

1 ulasan:

Ibu Zarith berkata...

ESP dan Vivix memang sangat bagus untuk pesakit diabetes kan.. terutamanya yang dah cucuk insulin tu, memang perlu amalkan 2 supplement ni

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...