Rabu, 9 Ogos 2017

Penyusuan Eksklusif Lebih Enam Bulan Berjaya Dengan Set Menyusu Shaklee

Bismillahirrahmanirrahim

Bulan ni, genap setahun empat bulan Muhammad berjaya ku susukan sepenuhnya dengan titisan emas dari tubuh ini. Rasa syukur, gembira, tenang, puas. Aku berjaya tunaikan haknya.






Ya, seperti mana hak yang tertunai untuk kakak dan abangnya sebelum ini. Alhamdulillah, Maisha anak pertama dapat ku susukan sepenuhnya selama setahun tiga bulan. Seterusnya sehingga Mikail, yang kedua genap 2 tahun penuh. Aku bersyukur seadanya.


Benarlah kata orang. Setiap titis air susu ibu, tersimpan segala penat jerih, kekuatan, air mata dan harapan buat si anak.

Bermula dengan azam dan niat yang jitu, keberjayaan ini adalah hasil dari supplemen yang di amalkan iaitu Set Penyusuan Shaklee.





Segalanya bermula dengan Alfalfa yang berasal dari perkataan Arab bermaksud 'father of all food' disebabkan oleh tingginya kandungan nutrisinya. Sejujurnya, jatuh cinta pandang pertama dengan milkbooster ini yang asalnya dari Medicago Sativa. Belum sempat dua jam sesi penyusuan, sudah terasa macam jarum menyucuk nyucuk pada Miss *B seakan tangki dipenuhi dengan muatannya semula selepas dikosongkan. Benarlah kata kawan sekerja Ainul yang memperkenalkan Alfalfa ni, katanya ini untuk mempercepatkan penghasilan susu.



Selepas sudah rasai sendiri perubahan positif ni, aku mencuba lagi dengan minuman soya Non GMO perisa vanila yang sedap seakan aiskrim. ESP namanya. Fuh, ini lagi hebat. Kebiasaannya ku perhatikan, susu yang ku perah agak cair sedikit.








Selepas rajin amalkan ESP dua kali sehari, sebelum sarapan dan sebelum tidur, susu bertukar menjadi pekat. Lemak susu berkumpul di atas botol perahan. Perubahan ketara, anakku kurang menyusu malam. Masa menyusu jadi singkat, biasanya 30 minit setiap sesi menjadi 10 hingga 15 minit saja. Aku perasan juga, kalau sesi perahan di ofis, dalam setiap sesi, dua tiga kali terasa LET DOWN REFLEX. Ya, yang susu memancut tak sabar sabar mau keluar tu. Gembira betul rasa.







Sudah rasa dua produk ni, terus teruja untuk rasa satu set lengkap penyusuan. Paling tidak dapat ditinggalkan, Ostematrix. Pil kalsium inilah penyelamat untuk masalah sembelitku semasa berpantang.






Masa berpantang anak pertama, aku sampai menangis nangis dalam tandas. Trauma membuang pada masa berpantang tu memang mengerikan. Mujurlah masa berpantang Mikail, lepas ja bersalin, terus ambil 2 biji dan ke tandas dengan gembira. Tiada masalah sembelit dah. Kurang juga sakit belakang dan lenguh- lenguh badan sebab menyusu badan dek kerana amalkan Ostematrix empat biji sebelum tidur.


Tiga sekawan iaitu vitamin B, C dan Vitalea bertambah rajin ku amalkan. Untuk ibu menyusu macam diri ini, penting untuk jaga emosi. Jangan cepat stress sebab ini boleh mengurangkan produksi susu. Amalkan vitamin B supaya boleh elakkan hormon kurang enak ini.





Vitamin C sangat membantu untuk tingkatkan imuniti ibu dan si anak. Kalau ibu sakit, payah jugak kan. Anak sakit pun susah. Kesian bayi yang umurnya belum setahun sudah menelan ubat. Jadi, tu yang ibu amalkan vitamin C supaya kuat melawan musuh dalam badan.




Vitalea ni sejenis multivitamin yang ibu kena amik setiap hari. Almaklumlah, aku ada masalah Hb rendah. Jadi perlu untuk amik vitalea sebab ada zat besi yang membantu bina sel darah merah yang sihat. Tidaklah ibu asyik pening dek kerana tekanan darah yang rendah. Pipi nampak merah la, nampak lagi berseri, tidoklah sokmo rupa macam Mak Limah. KehKehKeh.



Satu lagi pelengkap Set Penyusuan ni semestinya OmegaGuard. Yang ini, sangat terkesan di hati. Mikail masa kecil dulu pabila malam, kerap nafas dia berbunyi. Aku perhatikan saja dia tidur untuk beberapa malam. Dalam hati, sebab badannya bambam sangat ka ya? Terus terdetik, amalkan omega satu dua biji sebelum tidur. Alhamdulillah, lepas tiga hari gitu, nafasnya tidak sudah bunyi. Lega hati si ibu. Takut ja dia ada asma. Tapi pegi check doktor, Alhamdulillah doktor cakap tiada. Mungkin kesan pengambilan OmegaGuard dan doa dari ibu juga.



Bagiku, ada banyak cara dan ikhtiar, tapi semuanya berbalik kepada diri kita. Tetapkan niat, semangat mesti kuat. Kena faham betul- betul konsep 'Demand Vs Supply'. Minta sokongan dari suami dan ahli keluarga, beritahu mereka niat dan azam kalian. 

Ada masalah penyusuan, cepat- cepat cari penyelesaian. Jangan dipendamkan terlalu lama. Cuba dan cuba lagi. Doa dan zikir banyak- banyak. Setelah semuanya berpadu, terima kekurangan diri. Kalaupun tidak berjaya, anggap ini semua ujian. Tapi masih perlu BANGKIT. 


Sebelum menutup entri ni, di sini mau kongsi satu tips untuk tambahkan sudu yang sangat berkesan juga buatku. Kalian boleh cuba petua ni ya.


Semoga anak kita membesar jadi insan soleh solehah. Aamiin.




Salam sayang,
IbuM3M

Tiada ulasan:

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...