Khamis, 31 Ogos 2017

Salam Merdeka Dan Mari Berdoa Sempena Hari Arafah

Mari berdoa..

Dari ‘Aisyah, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبْدًا مِنَ النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ وَإِنَّهُ لَيَدْنُو ثُمَّ يُبَاهِى بِهِمُ الْمَلاَئِكَةَ فَيَقُولُ مَا أَرَادَ هَؤُلاَءِ

“Di antara hari yang Allah banyak membebaskan seseorang dari neraka adalah hari Arafah. Dia akan mendekati mereka lalu akan menampakkan keutamaan mereka pada para malaikat. Kemudian Allah berfirman: Apa yang diinginkan oleh mereka?” (HR. Muslim no. 1348).

Bagi yang belum ada lintasan doa, berlatihlah untuk berdoa seperti di bawah, insyaallah satu persatu keinginan sendiri akan datang untuk memohon doa spesifik dari Allah. Mari banyakkan berdoa :

1. Ya Allah kurniakanlah padaku Kejayaan terbesar - selamat dari api neraka dan masuk ke Syurga Firdaus

2. Ya Allah masukkanlah aku dan keluargaku dalam golongan yg beriman.. yang menerima kitab amal di tangan kanan kami.

3. Ya Allah, Kurniakanlah padaku kematian yang diberkati. Izinkan aku mengucapkan syahadah sebelum aku menghembuskan nafas terakhir. Kurniakanlah padaku syafaat Rasulullah (saw).

4. Ya Allah masukkanlah aku dalam kalangan Rasulullah (saw), keluarganya dan para sahabat di Syurga Firdaus.

5. Ya Allah selamatkanlah rakan-rakan bukan Islam saya dari neraka. Kurniakan mereka hidayah Islam.

6. Ya Allah, satukan aku dalam Syurga Firdaus dengan orang-orang yang aku sayangi semata-mata kerana Mu.

7 Ya Rabb, sempurnakan agamaku dan ibadatku. Selamatkan aku daripada kejahatan dan izinkan aku menyempurnakan sebahagian daripada agamaku.

8. Ya Allah terimalah amalan baikku dan tingkatkan pahala dan rahmat untukku. Padamkan dosa-dosaku dan ampunkan aku sepenuhnya. Limpahi rahmatMu untukku dan selamatkanlah aku dari kehinaan pada hari hitungan amal.

9. Ya Allah, apabila aku mati, biarlah jiwaku dan rekod amalanku menjadi amalan tertinggi

10. Ya Allah kurniakan aku, ibu bapaku, keluarga dan anak-anakku bimbingan, ketabahan dan peningkatan Iman.

11 Ya Allah, masukkan aku dalam golongan yang Engkau lindingi, mendapat pengampunan Mu dan mendapat naungan pada hari ketika tidak ada naungan selain dari Arash Mu.

12. Oh Tuhanku, tingkatkan keyakinan dan tawakkalku padaMu. Janganlah ada keraguan dalam kepercayaanku dalam keesaan Mu, kehebatan Mu dan kekuasaan Mu.

13. Ya Allah tingkatkanlah kecintaanku untuk Mu dan Nabi Mu (saw).

14. Ya Allah ampunilah aku dan tingkatkanlah kurnian Rahmat dan Rezeki Mu

15 Ya Allah berilah aku lebih banyak peluang untuk berbuat baik dan mendapat keredhaanmu.

16. Ya Allah ya Rabb, sucikan niatku hanya untuk Mu semata dan lindungi aku dari menunjuk-nunjuk atau kebanggaan palsu. Selamatkan aku dari sifat angkuh, sombong, menunjuk nunjuk dan mengungkit ungkit nikmat.

17. Oh Penciptaku dan Tuhanku, jangan biarkan aku sendirian. Berkati aku dengan pasangan yang sesuai dan anak-anak yang akan menjadi penyejuk mataku.

18. Oh Tuhanku, jadikanlah aku dari orang-orang yang sabar dan patuh kepada Mu dan kepada ibu bapaku.

19. Selamatkanlah aku dari Fitnah Dajjal.

20. Selamatkanlah aku dari azab kubur dan azab api neraka.

21 Ya Allah, tingkatkanlah usahaku dalam kerja-kerja Sadakatul Jariah.

22 Ya Allah, berkati hidupku dengan kesihatan yang baik, agar aku dapat bersujud padamu dengan mudah sehingga akhir hayatku.

23 Ya Allah, lindungi aku dan seluruh umat Islam dalam menentang penindas-penindas yang zalim. Selamatkan kami dari fitnah dan permudahkanlah bagi kami mengharungi zaman yang sukar ini.

24. Tuhanku, berkati hidupku dengan yang terbaik di dunia ini, yang terbaik di akhirat nanti dan selamatkanlah aku dari api neraka. Sesungguhnya aku memang memerlukan kurniaan dari Mu Ya Allah.

25 Ya Allah tingkatkanlah kesyukuranku semata-mata kepada Mu.

26. Ya Rabb, selamatkan aku dari kemunafikan.

27 Ya Allah, izinkan aku dan isteriku menjadi antara jemaah menunaikan Haji.

28 Ya Allah lindungi kami dari syaitan, jin dan arak. Lindungi kami dari perbuatan jahat dan niat mereka.

29 Ya Allah ampuni dan berilah rahmat kepada ibu bapa kami, kerana mereka menjaga kami ketika kami masih kecil.

30 Ya Allah, aku berdoa dan memohon daripadamu untuk mengurniakan bimbingan kepada pemuda dan umat Islam. Selamatkan kami semua dari kufur, putus asa, salah laku dan syirik.

31 Ya Allah berikan aku kekuatan untuk melawan kemalasan dan tidur, semoga aku dapat bangun untuk tahajjud dan solat subuh setiap hari.

Aamiin

Ayok kongsikan manfaat ini sama sama ya😍

#copypaste #hariarafah

12 ORANG YANG DIDOAKAN MALAIKAT

Bismillahirrahmanirrahim..

Berikut golongan-golongan yang didoakan oleh malaikat:

*1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.*
_"Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa; Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan karena tidur dalam keadaan suci."_
(HR. Imam Ibnu Hibban dari Abdullah bin Umar)

*2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu sholat.*
_"Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu sholat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya; Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia."_
(HR. Imam Muslim dari Abu Hurairah, Shahih Muslim: 469)

*3. Orang-orang yang berada di shaf barisan depan di dalam sholat berjamaah.*
_"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf-shaf terdepan."_
(HR. Imam Abu Dawud dan Ibnu Khuzaimah dari Barra' bin 'Azib)

*4. Orang yang menyambung shaf sholat berjamaah (tidak membiarkan kosong di dalam shaf).*
_"Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang-orang yang menyambung shaf-shaf."_
(HR. Imam Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah)

*5. Para malaikat mengucapkan "aamiin" ketika seorang Imam selesai membaca Al-Fatihah.*
_"Jika seorang Imam membaca; ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh-dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian "aamiin", karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu."_
(HR. Imam Bukhari dari Abu Hurairah, Shahih Bukhari: 782)

*6. Orang yang duduk di tempat sholatnya setelah melakukan sholat.*
_"Para malaikat akan selalu bershalawat (berdoa) kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat sholat di mana ia melakukan sholat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata; Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia."_
(HR. Imam Ahmad dari Abu Hurairah, Al-Musnad no. 8106)

*7. Orang-orang yang melakukan sholat shubuh dan ashar secara berjama'ah.*
_"Para malaikat berkumpul pada saat sholat shubuh lalu para malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu sholat 'ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga sholat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?", mereka menjawab; kami datang sedangkan mereka sedang melakukan sholat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan sholat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat."_
(HR. Imam Ahmad dari Abu Hurairah, Al-Musnad no. 9140)

*8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan.*
_"Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata; "aamiin" dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan."_
(HR. Imam Muslim dari Ummud Darda', Shahih Muslim: 2733)

*9. Orang-orang yang berinfak.*
_"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, "Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak", dan lainnya berkata, "Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit (bakhil)"._
(HR. Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Abu Hurairah, Shahih Bukhari: 1442 dan Shahih Muslim: 1010)

*10. Orang yang sedang makan sahur.*
_"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat (berdoa ) kepada orang-orang yang sedang makan sahur" Insya Allah termasuk di saat sahur untuk puasa "sunnah"._
(HR. Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath-Thabrani, dari Abdullah bin Umar)

*11. Orang yang sedang menjenguk orang sakit.*
_" Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh."_
(HR. Imam Ahmad dari 'Ali bin Abi Thalib, Al-Musnad: 754)

*12. Seseorang yang sedang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.*
_"Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah di antara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain."_
(Al-Hadits dari Abu Umamah Al-Bahily).


Boleh share post ini supaya kita bagikan pada semua dengan niat ibadah.

Semoga kita bisa mendapatkan keuntungan ini di dunia maupun di akhirat.

Aamiin..

Khamis, 17 Ogos 2017

Anak Tidak Puas Menyusu, Susu Merudum, Ibu Tidak Bertenaga: Atasinya Dengan Set Milkbooster Ohsem

Bismillahirrahmanirrahim

.
Set MILKBOOSTER OHSEM buat kalian ibu menyusu kesayangan di luar sana.




Perjuangan penyusuan bagi ibu berkerjaya sangat mencabar. Dengan jadual mengepam yang tidak menentu, kekangan kerja di lapangan yang akhirnya membuatkan kalian tertekan.

Semua ini mengundang kepada masalah susu merudum, anak sering merengek di waktu malam dan sesi penyusuan menjadi panjang sehingga berjam- jam.

Akibatnya, kalian seringkali mengalami sakit belakang, badan lesu, tidak bermaya, cepat letih, tiada tenaga dan sukar untuk tidur.

Tahukah kalian SET MILKBOOSTER OHSEM ini akan membantu kalian menyelesaikan semua masalah di atas!

SET MILKBOOSTER OHSEM terdiri daripada bukan satu, malah TIGA supplemen yang kalian perlukan iaitu Alfalfa, Ostematriks dan B Complex.

1. ALFALFA

Merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Sumber semulajadi Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi. Berfungsi membantu mempercepatkan kadar penghasilan susu dan meningkatkan pengeluaran susu si ibu.

RM53.75 (330 biji) untuk penggunaan 1 hingga 2 bulan.





2. OSTEMATRIKS


Ibu menyusu memerlukan sekitar 1000mg sehingga 1300mg kalsium sehari. Ostematriks ini lebih dari sekadar kalsium kerana ianya dilengkapi dengan magnesium, vitamin D, zink, tembaga dan mangan. Kapletnya yang bersaiz kecil dan disalut licin juga mudah ditelan. Berfungsi untuk membantu mengurangkan lenguh- lenguh badan, sakit belakang dan mengekalkan kesihatan tulang yang optima.

RM61.25 (120 biji) untuk penggunaan sebulan.






3. B COMPLEX

B Complex yang seimbang dan lengkap dengan 8 jenis vitamin B serta asid folik dan B12 dalam pembentukan sel- sel darah merah. Membantu mencegah anemia, mengurangkan stress dan membekalkan sumber tenaga kepada si ibu.



RM58.75 (120 biji) untuk penggunaan selama 4 bulan.




------------------------------------------

Set MILKBOOSTER OHSEM boleh dimiliki dengan hanya RM177.50 sahaja!

Pastinya dengan Set MILKBOOSTER OHSEM ini, kalian akan rasa:

✅ Lebih bertenaga
✅ Tidak cepat letih
✅ Sakit belakang berkurangan
✅ Lenguh badan hilang
✅ Tidak 'moody'
✅ Produksi susu lebih meriah

Anak Gembira, Ibu Bahagia!


Wassap terus MAS 013.634.1955. 


Sedia berkongsi pengalaman bersama kalian.


'BE POSITIVE, I LOVE BREASTFEEDING'


Salam sayang,
ibum3m

Khamis, 10 Ogos 2017

Stress Penyebab Wanita Jadi Cepat Dan Mudah Gemuk Berbanding Lelaki

Bismillahirrahmanirrahim

"According to a 2006 survey by the American Psychological Association, women are more affected by stress than men and report engaging in unhealthy behaviors such as comfort eating, poor diet choices, smoking, and inactivity to help deal with stress. The same survey showed women report feeling the effects of stress on their physical health more than men."

"Stress contributes to poor sleep habits which in turn can contribute to emotional issues, job issues and weight gain."

Link info boleh baca kat SINI ya.


Kata lain, wanita lebih cenderung mengalami tekanan dari pihak lelaki. Lagi menyeramkan, kesan daripada tekanan tersebut boleh mengurangkan tahap kesihatan wanita dari segi fizikalnya malah ianya salah satu faktor penyumbang kepada BERAT BADAN MENINGKAT! Oh NO!

Bahaya tekanan aka 'stress' ni adalah dari segi tindakbalasnya. Dikaitkan dengan tindak balas "fight or flight" response. Semacam kau dikejar anjing gila dua puluh ekor. 

Kau perlukan LEBIH tenaga, kelajuan dan konsentrasi yang penuh untuk melepaskan diri dari digigit anjing gilak itu.

Kesan lepas dikejar anjing, kecut perut, denyutan jantung meningkat, tekanan darah naik, sakit kaki otot dan lapar pun ada bukan? 

Sebabnya: Segala sistem badan kau akan bertindak seGIGIH dan seKUATnya, lebih dari kemampuan badan itu sendiri.

Lama- kelamaan, efeknya akan menyebabkan imun sistem badan jadi lemah dan kau SERING JATUH SAKIT. Kalau sakit, macam mana mau jadi SuperMom dengan kerja yang 24/7 tidak pandai abis itu?

Jadi, tindakan kita mestilah BIJAK menangani tekanan katanya.

1. Kenali punca yang boleh menyebabkan stress. Belajar untuk menjauhi punca tersebut atau menanganinya dengan cara yang betul.

2. Pilih satu masa antara 10 hingga 30 minit sehari sebagai 'down-time' untuk tidak membuat apa- apa kerja. Hanya duduk dan bernafas sedalam-dalamnya. Rileks.

3. Makan makanan berkhasiat.

4. Tidur secukupnya. Elakkan minuman berkafein, air gas sebelum tidur. Wujudkan suasana tidur yang lebih baik, gelap, sejuk dan cadar yang wangi pun best jugak kan.

5. Bersenam setiap hari walaupun 10- 20 minit sehari.

6. Amalkan SUPPLEMEN yang boleh membekalkan 21 nutrisi yang diperlukan oleh badan termasuklah multivitamin, vitamin B, vitamin antioksida (A,C,E), omega-3, kalsium, magnesium dan sebagainya.

Paling penting, jaga DIRI SENDIRI dulu untuk jaga orang di sekeliling. Usah jadi lilin yang membakar dan akhirnya makan diri sendiri.

Utamakan yang utama, bahagikan kerja/ tanggungjawab dengan pasangan, makan sihat, kekal aktif dan amalkan supplemen. 

Jangan lupa SENYUM selalu ya!

**Hugs untuk semua SUPERMOM seperti kalian. 😍


Salam sayang,
SuperMOM anak TIGA !

Rabu, 9 Ogos 2017

Penyusuan Eksklusif Lebih Enam Bulan Berjaya Dengan Set Menyusu Shaklee

Bismillahirrahmanirrahim

Bulan ni, genap setahun empat bulan Muhammad berjaya ku susukan sepenuhnya dengan titisan emas dari tubuh ini. Rasa syukur, gembira, tenang, puas. Aku berjaya tunaikan haknya.






Ya, seperti mana hak yang tertunai untuk kakak dan abangnya sebelum ini. Alhamdulillah, Maisha anak pertama dapat ku susukan sepenuhnya selama setahun tiga bulan. Seterusnya sehingga Mikail, yang kedua genap 2 tahun penuh. Aku bersyukur seadanya.


Benarlah kata orang. Setiap titis air susu ibu, tersimpan segala penat jerih, kekuatan, air mata dan harapan buat si anak.

Bermula dengan azam dan niat yang jitu, keberjayaan ini adalah hasil dari supplemen yang di amalkan iaitu Set Penyusuan Shaklee.





Segalanya bermula dengan Alfalfa yang berasal dari perkataan Arab bermaksud 'father of all food' disebabkan oleh tingginya kandungan nutrisinya. Sejujurnya, jatuh cinta pandang pertama dengan milkbooster ini yang asalnya dari Medicago Sativa. Belum sempat dua jam sesi penyusuan, sudah terasa macam jarum menyucuk nyucuk pada Miss *B seakan tangki dipenuhi dengan muatannya semula selepas dikosongkan. Benarlah kata kawan sekerja Ainul yang memperkenalkan Alfalfa ni, katanya ini untuk mempercepatkan penghasilan susu.



Selepas sudah rasai sendiri perubahan positif ni, aku mencuba lagi dengan minuman soya Non GMO perisa vanila yang sedap seakan aiskrim. ESP namanya. Fuh, ini lagi hebat. Kebiasaannya ku perhatikan, susu yang ku perah agak cair sedikit.








Selepas rajin amalkan ESP dua kali sehari, sebelum sarapan dan sebelum tidur, susu bertukar menjadi pekat. Lemak susu berkumpul di atas botol perahan. Perubahan ketara, anakku kurang menyusu malam. Masa menyusu jadi singkat, biasanya 30 minit setiap sesi menjadi 10 hingga 15 minit saja. Aku perasan juga, kalau sesi perahan di ofis, dalam setiap sesi, dua tiga kali terasa LET DOWN REFLEX. Ya, yang susu memancut tak sabar sabar mau keluar tu. Gembira betul rasa.







Sudah rasa dua produk ni, terus teruja untuk rasa satu set lengkap penyusuan. Paling tidak dapat ditinggalkan, Ostematrix. Pil kalsium inilah penyelamat untuk masalah sembelitku semasa berpantang.






Masa berpantang anak pertama, aku sampai menangis nangis dalam tandas. Trauma membuang pada masa berpantang tu memang mengerikan. Mujurlah masa berpantang Mikail, lepas ja bersalin, terus ambil 2 biji dan ke tandas dengan gembira. Tiada masalah sembelit dah. Kurang juga sakit belakang dan lenguh- lenguh badan sebab menyusu badan dek kerana amalkan Ostematrix empat biji sebelum tidur.


Tiga sekawan iaitu vitamin B, C dan Vitalea bertambah rajin ku amalkan. Untuk ibu menyusu macam diri ini, penting untuk jaga emosi. Jangan cepat stress sebab ini boleh mengurangkan produksi susu. Amalkan vitamin B supaya boleh elakkan hormon kurang enak ini.





Vitamin C sangat membantu untuk tingkatkan imuniti ibu dan si anak. Kalau ibu sakit, payah jugak kan. Anak sakit pun susah. Kesian bayi yang umurnya belum setahun sudah menelan ubat. Jadi, tu yang ibu amalkan vitamin C supaya kuat melawan musuh dalam badan.




Vitalea ni sejenis multivitamin yang ibu kena amik setiap hari. Almaklumlah, aku ada masalah Hb rendah. Jadi perlu untuk amik vitalea sebab ada zat besi yang membantu bina sel darah merah yang sihat. Tidaklah ibu asyik pening dek kerana tekanan darah yang rendah. Pipi nampak merah la, nampak lagi berseri, tidoklah sokmo rupa macam Mak Limah. KehKehKeh.



Satu lagi pelengkap Set Penyusuan ni semestinya OmegaGuard. Yang ini, sangat terkesan di hati. Mikail masa kecil dulu pabila malam, kerap nafas dia berbunyi. Aku perhatikan saja dia tidur untuk beberapa malam. Dalam hati, sebab badannya bambam sangat ka ya? Terus terdetik, amalkan omega satu dua biji sebelum tidur. Alhamdulillah, lepas tiga hari gitu, nafasnya tidak sudah bunyi. Lega hati si ibu. Takut ja dia ada asma. Tapi pegi check doktor, Alhamdulillah doktor cakap tiada. Mungkin kesan pengambilan OmegaGuard dan doa dari ibu juga.



Bagiku, ada banyak cara dan ikhtiar, tapi semuanya berbalik kepada diri kita. Tetapkan niat, semangat mesti kuat. Kena faham betul- betul konsep 'Demand Vs Supply'. Minta sokongan dari suami dan ahli keluarga, beritahu mereka niat dan azam kalian. 

Ada masalah penyusuan, cepat- cepat cari penyelesaian. Jangan dipendamkan terlalu lama. Cuba dan cuba lagi. Doa dan zikir banyak- banyak. Setelah semuanya berpadu, terima kekurangan diri. Kalaupun tidak berjaya, anggap ini semua ujian. Tapi masih perlu BANGKIT. 


Sebelum menutup entri ni, di sini mau kongsi satu tips untuk tambahkan sudu yang sangat berkesan juga buatku. Kalian boleh cuba petua ni ya.


Semoga anak kita membesar jadi insan soleh solehah. Aamiin.




Salam sayang,
IbuM3M

Isnin, 7 Ogos 2017

Minuman Kesihatan Menyeluruh Buat Ayah Tersayang Yang Mudah Tanpa Menelan Banyak Pil

Bismillahirrahmanirrahim..


Pabila berat badannya menyusut secara mendadak. Hati ini diruntun pilu. 



Teringat segala pengorbanan dan titik peluh keringatnya membesarkan kami sekeluarga.


"Kasihani dia sepertimana dia mengasihaniku ketika masa kecilku "




'Ini doktor bilang supaya ada selera makan'  sambil tunjukkan aku pil kecil berwarna kuning oren. 
'Ya pak, itu vitamin B. Memang bagus untuk kasi tambah selera makan' ujarku mengiyakan.

Dalam hati, ingin saja ku berikan dia vitamin yang sedia ku amalkan. Di samping mengajarkan dengannya perbezaan di antara vitamin yang dibekalkan oleh doktor dan vitamin yang ku makan.

Ya, vitamin itu adalah vitamin sintetik. Dihasilkan dalam tabung uji makmal yang sumbernya dari bahan kimia semata. Untuk jangka masa panjang, sedikit sebanyak ada kesan sampingannya.

Bukan menidakkan sains sebab aku pun tergolong dalam bidang ini. Tapi sebab kita punya pilihan. Pilihan itu ada yang lebih baik. Timbang tara.

"Ikut nasihat doktor ya pak. Aku doakan bapak supaya sihat- sihat, senang mau solat. Terima kasih sebab besarkan kami. Kami berjaya ni pun semuanya sebab bapak ibu dan atas izinNya."

Ku cium tangannya. Dalam hati berdoa moga Allah panjangkan umur kami supaya dapat berkumpul lagi selengkapnya.

Mudahan dengan ikhtiar doktor dan Vivix, dia kembali sihat bertenaga seperti sebelumnya. 


Minuman botanikal untuk kesihatan menyeluruh. Sesuai dihadiahkan buat orang tersayang.



Ku yakin Allah SWT akan menyembuhkan dia. Kerna ku pegang kata- kataNya,


Setiap penyakit ada ubatnya kecuali MATI.




Cara Menghilangkan Ketuat Tanpa Setitik Darah Dengan Selamat Dan Berkesan

Assalamualaikum Semasa mengandung anak ke empat Musa, terkejut tengok di tapak kaki sebelah kanan ada benda terbonjol. Masa tu sudah menginj...