Ahad, 19 Ogos 2018

Cara Untuk Kurangkan Masalah Bengkak Susu Semasa Berpantang

Bismillahirrahmanirrahim

Teringat masa melahirkan anak keempat, Musa, aku alami bengkak susu pada hati ketiga.

Kebiasaannya, mak bidan akan terus datang pada hari ketiga di rumah. Bolehlah mula dengan sesi urutan untuk lancarkan susu.

Tapi, makcik keluarga sebelah ibuku yang merupakan mak bidan ini datang dari Kota Kinabalu. Sabtu iaitu hari berpantang ke 5 barulah dia sampai.

Sakit bengkak susu ini bukan kepalang. Makanya, aku bermula dengan tuamkan cik B. Ku masukkan air suam ke dalam botol susu storage dan lalukan ke atas cik B.

Sambil itu aku teruskan direct feeding. Semasa mandi, aku buat urutan secara ke bawah iaitu ke arah puting, areolar. Sampailah susu itu mengalir sedikit.

Di samping itu juga, aku amalkan makan Lecithin Shaklee secara megadose. Ditambah juga dengan Vitamin C secara megadose.

Alhamdulillah dengan cara ni, aku tidak alami demam bengkak susu.

Walaupun tidak sembuh sepenuhnya, tapi ianya cukup lega untuk menunggu kehadiran macik.

Di saat ini, urutan untuk melancarkan pengeluaran susu amat penting seawal tiga hari selepas bersalin.

Sekiranya kalian ibu berpantang mengalami masalah bengkak susu, aku sarankan untuk mencuba Lecithin dan Vitamin C.

Boleh hubungi Mas 013-6341955 untuk order ya.

Salam sayang,
ibu4M

Sabtu, 18 Ogos 2018

Cara Untuk Kurangkan Rasa Melayang Akibat Vertigo

Assalamualaikum

Hari ini saya menerima wassap dari bekas pelajar dulu. Sudah punya anak dua dan tinggal di Puchong.

Katanya dek akibat suka mengorek telinga menggunakan cotton bud, tahi telinga menjadi keras kerana tertolak ke bahagian dalam telinga.

Pergi klinik, doktor sedut tapi ada lagi yang tertinggal.

Sekarang, telinga beliau asyik berdesing. Dan tiba- tiba rasa pening, loya dan muntah- muntah. Tutup mata pun katanya tetap rasa di awang awangan.

Maka, saya punberi cadangan beli Vivix.

Jumaat, 17 Ogos 2018

Cara Untuk Elakkan Kulit Muka Dari Sunburn

Assalamualaikum

Salam Jumaat yang barakah. Baru- baru ini Shaklee telah leancarkan produk penjagaan kulit wajah iaitu YOUTH.

Jatuh cinta dengan Youth, yang paling disukai ialah krim pelembap Ahe Defense Moisturiser yang lengkap dengan SPF50.

Jom tengok video ini.


Kepada kalian yang tercari- cari krim pelindung UV yang sesuai, bolehlah memcuba Youth ni. Produk semulajadi yang terbukti berkesan memperbaharui sel kulit dan dapat menyelesaikan masalah kulit wajah kalian dengan selamat.

Semoga bermanfaat.

Salam sayang,
Ibu4M

Rabu, 15 Ogos 2018

Cara Untuk Luka Sembuh Dengan Cepat Dan Berkesan Buat Pesakit Kencing Manis

Assalamualaikum

Perkongsian supplemen Vivix buat ayah mertuanya yang merupakan pesakit diabetes.

Mari baca.

BAPA MERTUA DAH TAK PERLU INSULIN 

===================

Kisahnya,bapa mertua ni ada penyakit kencing manis. Tahap gula yg tinggi. Tapi tak pernah nak berpantang makan dan sebagainya.

Nak dijadikan cerita,satu haritu dia buat kerja2 dekat luar rumah. Kaki terpijak paku berkarat. Kaki jadi luka dan tak baik- baik.

Bernanah dan berdarah berterusan keluar. Jadi nak solat pun susah. Kesian dgn.keadaan kaki dia yg tak baik2 tu...dan takut kena potong.

Akhirnya akak perkenalkan Vivix pada abah. Mula- mula memang susah nak ambik. Rasa macam tak percaya. Semasa ada promo Vivix, dia beli dan join member.

Bila 1-2 botol minum,dia rasa badan ada panas- panas dan gatal- gatal tapi tetap teruskan. Bila dah ambik sehingga 5 botol, doktor sahkan abah dah tak perlu insulin.

Kaki pun bertambah baik dan luka semakin kering dan tak bernanah lagi. Bila abah teruskan pengambilan Vivix yang ke 6 botol, keadaan dia semakin baik dan dah boleh solat dan berjalan seperti sediakala.

Dengan pengambilan 2 kali sehari, abah dah boleh berjalan dengan baik.


Alhamdulillah.

Kita berikhtiar, dengan izinNya jua.

Sekiranya kalian berminat ingin mencuba Vivix Shaklee, boleh lah menghubungi Mas di talian 013-6341955.

Mas akan berikan konsultasi terbaik buat kalian. In shaa Allah.

Salam ukhwah,
Mas ibu 4 anak




Selasa, 14 Ogos 2018

Cara Untuk Hilangkan Sakit Lutut Buat Yang Tersayang

Bismillahirrahmanirrahim

Apabila dapat membantu seseorang dalam masalah kesihatannya, memang rasa gembira dan bersyukur sangat. 

Apatah lagi bila yang menghadapi masalah itu orang tua kita sendiri.

Terasa biarlah diri ini yang dapat penyakit tu, jangan lah mereka.

Perkongsian ini adalah berkenaan dengan supplemen Vivix Shaklee yang mempunyai 1001 khasiat dan manfaatnya.

Ramai sudah merasai perubahan positif sejak mengamalkan minuman botanikal perisa anggur ini.

Mari baca.

Perkongsian 1 :

BERAT TURUN 8KG DAN SAKIT LUTUT PULIH LEPAS AMALKAN VIVIX
.
Asalnya dulu pertama kali anie beli VIVIX adalah untuk makan sendiri. Tapi lepas tengok mak tak macam biasa, kurang bergerak macam selalu. Rupanya mak tengah sakit lutut, sampaikan mak terpaksa solat duduk, nak bergerak ke sana sini pon susah. Bayangkanlah tengok muka mak menahan sakit, bila nak ubah kedudukan dari duduk kepada berdiri, sedih sangat. Anie pun terus hadiahkan VIVIX tu untuk mak.
.
Alhamdulillah dua minggu mak konsisten minum VIVIX, mak dah rasa kurang sakit. Mak memang seorang ibu yang aktif. Jenis tak boleh duduk diam je walaupun umur dah 58 tahun. Berita yang paling best buat anie ialah mak dah boleh sembahyang seperti biasa, tak perlu duduk lagi. Boleh la pergi masjid berjemaah.
.
Sebulan mak amalkan VIVIX, masa tu Aidilfitri, mak bagitahu berat mak turun hampir 8kg. Patutlah ramai sedara mara dan kawan-kawan mak yang tegur mak nampak kurus, makin lawa. Apa rahsianya? Mak pon jawab “minum la VIVIX”.😍
.
Itulah kisah pertama anie tentang VIVIX. Bersyukur sangat mak memang tiada masalah kesihatan lain. Sehingga sekarang, mak masih lagi konsisten minum VIVIX. Tiada lagi masalah sakit lutut.

Terima kasih Allah. Terima kasih shaklee.


Perkongsian 2:

MAK SEMAKIN BERTENAGA DAN TAK SAKIT LUTUT LAGI

Mak memang seorang yg kuat bekerja. Masalahnya dia kerap mengadu sakit- sakit lutut dan susah nak solat berdiri.

Bila bangun pagi, kaki sakit sangat. Setelah akak perkenalkan Vivix pada mak, siap beli Vivix Promo 6 botol, Percuma 1 botol lagi. Dan mak konsisten ambik Vivix.

Akhirnya mak dah tak sakit- sakit lagi. Walaupun mak dah berusia 67 tahun. Tapi memang nampak semakin cergas.

Customer selalu ingatkan mak ni baru berusia 50tahun. Mak nampak semakin sihat,solat pun dah tak perlu guna kerusi.

Bebas dari sakit- sakit lutut dan awet muda.


Seronok dengar perubahan positif kedua- duanya setelah mengamalkan Vivix Shaklee.

Minuman kesihatan yang berunsurkan botanikal ini sangat bagus untuk kesihatan menyeluruh.


Harga sebotol Vivix 150ml adalah RM380. Berita baik untuk bulan Ogos 2018 ini, jika kalian membeli 2 botol Vivix, akan dapat 5% diskaun.

Sekiranya ingin mendapatkan lebih Vivix, promosi Ogos, beli 6 botol Vivix, percuma 1 botol lagi.

Rebutlah peluang ini kerana ianya jarang ada untuk supplemen popular seperti Vivix.

Manfaat lain, boleh dapat keahlian Shaklee secara PERCUMA. Dapat juga pulangan bonus berbentuk wang tunai untuk bulan seterusnya.


Berminat?

Terus saja hubungi MAS, 013-6341955 ya.

Semoga bermanfaat.

Isnin, 13 Ogos 2018

Cara Lilit Shawl Yang Mudah Dan Cepat

Bismillahirrahmanirrahim

Happy Monday katanya. Hari ini ibu amik emergency leave sebab Musa selesema dan demam.

Meragam saja dia. Tak mau diletak, mau berdukung ja. Kesian dia, mesti badan tasa tidak sedap.

Ibu macam biasa, makan vitamin C secara megadose, Nutriferon dan bawang putih yang mentah. Kemain kelat rasanya.

Inilah tips dari Dr Zubaidi pabila anak selesema. Ibu perlu makan bawang putih supaya antibiotik semulajadi ini dapat disalurkan melalui air susu ibu. 

Maka, mengempeng saja lah Musa.

Sempat juga ibu buat video yang di request oleh bekas pelajar di Masterskill KK dulu.

Alhamdulillah. Wishlist tercapai. Harap dia gembira. 

Ayok layan video ini ya. Boleh lah dipraktikkan untuk menambah koleksi cara menggayakan shawl kalian. 




Semoga bermanfaat. 

Salam sayang,
ibu4M suka pakai shawl cara Husna
Janganlah dibenci cintaku

Ahad, 12 Ogos 2018

Cara Tingkatkan Imuniti Bayi: Tips Buat Ibu Menyusu

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini ibu jadi tangan sotong. Buat pertama kali, ibu tinggal di rumah bersama- sama 4M. Maisha 7 tahun, Mikail, 5 tahun, Muhammad 2 tahun dan Musa 2 bulan setengah.

Ayahnya ada kursus 2 hari di sekitar Shah Alam, iaitu kursus perubatan Islam.

Awal- awal tu, dalam hati ibu yakin in shaa Allah boleh handle. Ku sangka kan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari.

Musa tidak mahu di letak, nak berdukung saja. Muhammad pula masih selesema dan batuk.

Rupanya Musa sudah terjangkit dari Muhammad. Ibu mesej ayah untuk balik tengahari.


Usai balik, terus masak tengahari, ayam masak kicap. Nasi dah siap masak masa sarapan pagi tadi.

Sidai baju. Trip yang ke dua, yang pertama sudah sidai pagi tadi lagi.

Kesian Musa. Berair matanya. Panas badannya malam ni.

Ibu tuam kepala Musa dengan air zam zam. Buka barut, dan pakaikan baju berlubang.

Ibu pula makan Vitamin C megadose dan kerapkan penyusuannya. Nutriferon pun ibu ambil.

Sebaiknya untuk anak berumur setahun ke bawah tidak diberikan apa- apa ubat selain susu ibu sahaja.

Ibu akan berjaga malam ini. Untuk tuam badan Musa.

Cepat sembuh ya nak.

Sabtu, 11 Ogos 2018

Cara Untuk Tingkatkan Imuniti Supaya Tidak Mudah Sakit

Assalamualaikum

Tepat pukul 12.30 tengahari tadi, van Gdex sampai depan rumah.


Dalam hati terus berbunga riang, ‘Ini mesti Shaklee yang ku order semalam. Wah, servis terbaik. Order semalam, dapat hari ini.’

Tidak sabar sebab Vitamin C Chewable yang sudah agak lama tiada di pasaran buat ‘comeback’.



Tu dia. Gambar kiri ialah vitamin C yang lama. Yang baru, sebelah kanan.

Dari segi packaging memang berbeza.

Rasa nya masam- masam manis juga seperti dulu. Tapi macam lebih sedap pulak.

Mikail dan Muhammad pun terus makan dengan ibu tadi.


Jika berminat mau order, hubungi saja Mas 013-6341955 ya.

Harga sebotol Vitamin C Chewable ni hanya RM51.25 untuk 90 biji.


Orang dewasa yang tidak boleh menelan sebarang pil, boleh lah order Vitamin C boleh kunyah ni.

Bagus untuk kuatkan imuniti badan, untuk kekuatan tulang, gigi dan gusi serta untuk kecantikan kulit dan mencerahkan lagi kulit kalian.

Kunyah kunyah jadi SIHAT
Kunyah kunyah jadi CANTIK

Whatsapp laju laju ya 😁

Masliani Hj Abdul,
Penggemar Vitamin C Kunyah.

Cara untuk Menambah Selera Makan Supaya Tidak Terlalu Kurus

Assalamualaikum

Salam hujung minggu

Tengahari tadi dapat whatsapp dari bekas pelajar dulu semasa di MSKK.

‘Madam, adakah supplemen untuk naikkan berat badan. Kawan saya ni kurang selera makannya.’

Terus ku jawab. Ada, in shaa Allah boleh bantu untuk menambah selera makan.

Dalam fikiran, MEALSHAKE. Kebanyakan ibu- ibu telah cuba ini untuk meningkatkan selera makan anak- anak.


Jadi, cara untuk meningkatkan selera makan supaya tidak terlalu kurus ialah dengan mengamalkan mealshake dan vitamin B kompleks sekali.


Merupakan minuman ‘instant breakfast’ yang lengkap dengan 24 vitamin, zat dan mineral yang diperlukan buat tubuh.


Bukan untuk anak- anak, malah sesuai juga untuk seisi keluarga.

Harganya hanya RM120 untuk 544gram. Penggunaan boleh sehingga 2 bulan.

Harga untuk Vitamin B Kompleks buat dewasa ialah RM54 untuk 120 biji.

Berminat untuk mendapatkan Set Tambah Selera Makan ini? Hubungi Mas di talian 0136341955.

Sedia memberikan konsultasi buat kalian.

Salam sayang,
ibu4M

Jumaat, 10 Ogos 2018

Selamat Datang Cucu Hj Abdul Yang Ke 17

Assalamualaikum


Alhamdulillah, tanggal 10 Ogos 2018 Jumaat lalu menerima khabar gembira akan kehadiran anak buah baru iaitu anak abang yang ke empat. Ini merupakan cucu ke 17 bagi keluarga besar arwah Hj Abdul dan Hajah Djumani.


Sedih dan sayu juga sebenarnya kerana arwah bapak tidak sempat untuk melihat dua cucu barunya.


Tapi ternyata, Allah itu Maha Penyayang. Dia ambil bapak, lalu digantikannya dengan dua cucu lelaki iaitu Musa dan bayi yang baru saja lahir hari ini.


Al fatihah untuk arwah bapak.


Sepertimana beliau suka bercucuk tanam dan berbudi kepada tanah, aku senantiasa doakan agar kuburnya dijadikan seperti salah satu dari taman- taman syurga sebagaimana beliau suka sangat berkebun semasa hayatnya.

Allahumma Aamiin

Perjalanan pulang ke rumah, kembali bersendiri. Seronok lah sedikit 3 hari yang lepas sebab adik, Wanie datang KL sebab ada kursus di Putrajaya.

Petang itu juga abang wassap dalam grup menyatakan rumah bapak di kebun di hempap pokok mangga.

Cuma mau betulkan atap depan.
Kami cakap, buatlah apa yang terbaik asalkan rumah itu masih ada.

Sedih semua.

Benarlah kata pepatah, Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Selalu dengar orang lain kehilangan orang tersayang, kita hanya mampu mengucapkan takziah.

Apabila terkena dengan diri sendiri, barulah tahu bagaimana sakitnya kehilangan orang tersayang.

Arwah bapa pergi buat selamanya pada 3 Februari 2018. Seorang pejuang kanser prostat tahap 4, dan mempunyai sejarah sakit lemah jantung dan darah tinggi.

3 hari selepas pemergian beliau, aku memandang sayu Vivix di dalam peti sejuk kepunyaan beliau. Dan ada sebotol lagi Vivix yang belum dibuka.

Airmataku tidak berhenti mengalir. Inilah ikhtiar kami buat beliau. Kami kumpul duit adik- beradik untuk belikan supplemen Vivix buatnya.

Ya, kita berusaha, Allah SWT yang menentukan. Ternyata Dia lebih menyayangi bapak.

Tenanglah bapak di sana.
Jadikanlah kuburnya salah satu dari taman- taman syurga, sepertimana semasa hayatnya, beliau suka bercucuk tanam dan berbudi kepada tanah.

Allahumma Aamiin. Al fatihah buatmu bapak.

Masliani Hj Abdul,
Selalu merindu

Khamis, 9 Ogos 2018

Saya Bangga Jadi Sumandak Sabah

Assalamualaikum.

Sudah dengar lagu "Sumandak Sabah' duet Marsha dan Velvet AF? 

Pertama dengar lagu ini, sangat teruja. Siapalah bah tidak bangga dengan tanah kelahiran sendiri kan? Orang kata, tempat jatuh lagi dikenang.

Tapi ada satu pertanyaan di sini, 

Sumandak Sabah mana kau mau cari,
Muka lawa pandai masak nasi.

Kenapa pula dengan masak nasi? 

Ini adalah kerana nasi adalah makanan paling utama dimana para ibu akan mengajarkan anaknya memasak nasi dahulu sebelum masakan yang lain. Boleh dikatakan pelajaran paling utama dan paling asas dalam persediaan si anak gadis sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan ialah mesti pandai masak, terutamanya masak nasi dengan sempurna.

Dahulunya, tanak nasi atau masak nasi dengan menggunakan kayu api perlu di beri tunjuk ajar oleh si ibu kepada anak gadisnya. Payah tu, masak nasi dengan kayu api. Kena jaga api dan sukatan air yang digunakan untuk masak beras tersebut mestilah betul dan tepat.

Masa kini, ya, ternyata ianya lebih senang. Sememangnya hanya guna periuk nasi elektrik saja lah. 

Tapi, ianya tidak boleh dipandang enteng, para ibu mesti juga mengajarkan anaknya sukatan air tersebut. Jangan sampai nasi yang dimasak terlalu lembik atau terlalu keras.

Kes kedua pula, apalah gunanya kalau pandai masak makanan lauk pauk tapi tidak pandai masak nasi, bukan? Haha. 

Itulah bah perumpamaannya.

Dalam erti kata lain, kebiasaannya ibu tanya, "Sudah kau masak nasi?". Soalan ini bukan sahaja merujuk kepada nasi semata- mata, tapi sebenarnya siap satu pakej lengkap dengan sayur dan lauk.

Jadi, sebenarnya pertanyaan itu adalah, "Sudah masak untuk makan tengahari ka?".

Begitulah kan. 

Perbezaan budaya inilah sebenarnya yang lebih mengeratkan silaturrahim di antara kita. Memahami satu- satu budaya itu membuatkan kita lebih menghargai budaya diri sendiri dan menghormati budaya orang lain.

Raikan semuanya.

Marilah kita dengar lagu Sumandak Sabah dari Marsha dan Velvet ini.



Perkongsian dari,
Mas, ibu anak empat
Sumandak Sabah tinggal di Semenanjung


Rabu, 8 Ogos 2018

Cara Untuk Sihat Secara Menyeluruh

Bismillahirrahmanirrahim.

Bulan ini bulan promosi terbaik buat peminat tegar Vivix Shaklee.


Vivix merupakan minuman botanikal yang baik untuk kesihatan menyeluruh. Ianya mampu bertindak sehingga ke peringkat terkecil iaitu sel badan kita.


Banyak kisah di sebalik Vivix yang memberi sinar harapan baru buat pengamalnya.





Bulan ini promosi yang sangat menarik buat yang ingin mencuba Vivix, minuman kesihatan ini. 

Berminat? Boleh saja menghubungi MAS 0136341955. Konsultasi percuma buat kalian.

Lagu Terbaru Misha Omar "Sampai Bila" Best

Assalamualaikum..

Lama betul tidak tengok Misha Omar kan? Memang peminat tegar Misha sebab suaranya yang seakan- akan Aishah itu. Dulu masa bujang, selalu juga nyanyi lagu Misha ni di karoks. feeling habis ya.

Lagu terbaru nya yang merupakan lagu tema drama Jangan Benci Cintaku, aduh sedap gilak. Walaupun tidak tengok drama tu, heboh facebook pasal si Husna yang dibilang jahat itu.

Aku tidak lah amik port pasal drama tapi lagu ni yang paling best.

Ayok dengar lagu Misha yang best ni. :-)




Selasa, 7 Ogos 2018

Cara Elakkan Masalah Cepat Letih Supaya Lebih Bertenaga

Bismillahirrahmanirrahim..

Perkongsian hari ini adalah bagaimanakah cara untuk mengelakkan masalah cepat letih dan lesu untuk menghadapi aktiviti seharian.

Untuk tampil lebih bertenaga dan bersemangat setiap hari, mari tengok video ini.


Semoga bermanfaat.

Salam sayang,
ibu4M

Isnin, 6 Ogos 2018

10 Tips Didik Anak Supaya Cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim

Terkadang kita letih dengan keletah anak- anak yang pelbagai ragamnya. Pernah dalam situasi jiran sebelah mengajak kami datang ke rumah beliau untuk menyambut cucu barunya.

Lalu aku pun pergi kemudian, Suami dan anak- anak bersama mertua pergi selepas Asar iaitu dalam pukul 5.30 petang. aku membawa Musa yang berumur 2 bulan sampai ke umah jiran pukul 6 petang.

Sampai saja di sana, lepas makan, tengah berbual dengan si ibu berpantang, kongsi pengalaman. Maisha, anak sulungku berusia 7 tahun merengek- rengek mahu pulang.

Sebentar kataku. Dia merengek lagi sambil memanjat- manjat sofa. Sampai satu ketika, aku geram, bulatkan mataku sambil ku cubit dia.

Lepas itu, aku meminta izin untuk pulang bersama Maisha.

Tidak sempat borak panjang.

Di rumah, aku ugut Maisha aku tidak akan bagi duit sekolah selama 5 hari. Ini sebab dia tidak 'behave' di rumah orang.

Sepatutnya tidak boleh mengugut bukan? Tapi ini adalah cara untuk mendisiplinkan dia. Lagipun di sekolahnya, makanan tengahari sememangnya percuma diberikan kerana sekolah swasta islam integrasi. Duit tidak perlu sebenarnya ku berikan.

Sekiranya kalian mengalami masalah sebegini, Jangan cepat naik angin. Kita kena kawal perasaan ini ketika berada di tempat lain.

Dan kita tidak juga boleh terlalu lama di rumah jiran kerana kemungkinan anak itu letih dan perlukan masa untuk berehat.

Disini, Mas kongsikan beberapa tips supaya anak jadi lebih cemerlang. Untuk peringatan diri sendiri dan semuanya.

1. Konsisten dengan peraturan yang ditetapkan

2. Apabila anak bercerita, jadilah pendengar yang setia

3. Bersikap jujur pada anak

4. Memperuntukkan masa berkualiti bersama anak

5. Pandanglah anak dengan penuh kasih sayang

6. Berikan penghargaan setiap kali anak melakukan kebaikan (pujian pelukan, ciuman dan hadiah)

7. Tenangkan anak anda setiap kali dia memerlukannya

8. Hargailah permintaan kesayangan anak kalian

9. Berbicaralah dengan anak

10. Ajaklah anak bersembahyang berjemaah

Sentiasa berdoa setiap hari mudahan kita diberikan kesabaran dan kekuatan dalam mendidik anak- anak supaya menjadi hamba Allah yang sihat, berjaya dunia dan akhirat.

Yang paling penting dan tidak ternilai ialah supaya mereka senantiasa diberikan nikmat sihat dan dapat membesar dengan baik.

Justeru, bagi memenuhi keperluan nutrisi si anak, Mas cadangkan Set Kanak- kanak dari supplemen Shaklee iaitu Mealshake dan Vitalea Chewable buat mereka.

Mealshake ini merupakan minuman perisa vanila yang lengkap dengan asid amino perlu, vitamin dan mineral yang diperlukan. 

Ramai ibu bapa memberikan anak- anak mealshake sebagai sarapan segera, bagus untuk menaikkan selera makan, mengurangkan masalah sembelit bagi kanak- kanak dan sukar mendapat sebarang penyakit biasa seperti demam, selesema dan batuk.

Seterusnya Vitalea yang merupakan multivitamin buat si anak. Pil nya mudah dikunyah dan perisa anggur. Bagus untuk melengkapkan keperluan zat untuk anak.

Berminat untuk mendapatkannya kedua produk ini, Set Kanak- kanak yang terdiri daripada Mealshake dan Vitalea Chewable, boleh saja hubungi Mas di talian 013-6341955.

Semoga bermanfaat.

Salam sayang,
ibu4M


Ahad, 5 Ogos 2018

Cara Atasi Masalah Sukar Tidur Atau Insomnia

Assalamualaikum

Salam hujung minggu.

Hari ini berpeluang bertemu dengan rakan sekerja dulu semasa mengajar di Kolej Masterskill Kota Kinabalu dulu.


Kini kolej ini dikenali sebagai Asia Metropolitan University.
Kebetulan beliau pun menyewa di salah sebuah apartment di Seksyen 22, Shah Alam.

Katanya dia ada masalah sukar untuk tidur. Justeru, aku mencadangkan dia mencuba Ostematrix iaitu supplemen kalsium yang lengkap dengan Vitamin D, Magnesium dan protein.


Ostematrix ini juga bagus untuk mengurangkan sakit sendi, sakit lutut, lenguh badan, sakit pinggang dan sakit belakang.
Selain itu, ianya bagus juga untuk elakkan masalah sembelit terutamanya ibu berpantang.

Untuk mendapatkan Ostematrix, boleh wassap saja MAS 0136341955.

Semoga bermanfaat.

Sabtu, 4 Ogos 2018

Cara- Cara Mencegah Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut (HFMD)

Assalamualaikum..

Wabak penyakit tangan, kaki dan mulut semakin menular kini. 

Pagi ini dapat wassap dari pengasuh Musa. Amaran dari Jabatan Kesihatan MBSA, Kompleks membeli belah Setia City Mall di Setia Alam ada kes yang positif hfmd.

Maka, hujung minggu ini, kami duduk di rumah saja. Itu lebih selamat. Kena buat pembersihan juga ni.

Yalah, sebagai langkah berhati- hati bukan?

Ada beberapa langkah pencegahan yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) termasuklah :

1- Cuci tangan dengan menggunakan sabun dan air bersih sebelum menyediakan makanan, selepas ke tandas, selepas menukar lampin anak dan selepas mencuci najis anak.

2- Tutup hidung dan mulut dengan tisu apabila bersin dan batuk.

3- Jangan berkongsi barang- barang peribadi seperti berus gigi, sapu tangan, tuala, cadar, cawan, sudu dan garfu.

4- Elak daripada mencium dan memeluk individu yang dijangkiti.

5- Mandi dan tukar pakaian selepas pulang dari tempat kerja sebelum bermesra dengan bayi atau anak kecil.

6- Cuci alat mainan, permukaan meja, kerusi dan lantai yang dicemari air liur anak.

Sebagai langkah pencegahan, Mas guna pencuci serbaguna cecair Basic H dari Shaklee untuk proses pembersihan. Basic H digunakan untuk mop lantai, lap meja dan permukaan perhiasan rumah. Guna juga untuk membasuh segala cadar, sarung bantal dan pengelap kaki bersama- sama dengan cecair pencuci yang lain.

Basic H Shaklee ini dirumus khas daripada ekstrak jagung dan kelapa. Sangat semulajadi dan organik. Serbaguna sangat. 

Mas juga gunakannya untuk membasuh segala kelengkapan pam susu, botol dan kadang- kadang memandikan anak- anak bagi tujuan pembasmian kuman dan antibiotik. Lap tingkap rumah pun Mas guna ini. Hanya campurkan beberapa titik dalam spray botol. Mudah sangat.

Satu botol boleh tahan hingga 6 bulan penggunaan sebab cecair ini pekat dan hanya gunakan beberapa titik sehingga beberapa sudu makan sahaja. Lalu dicampurkan dengan air biasa.

Ibu- ibu berminat untuk mendapatkannya? Hanya RM48.75 sebotol untuk kandungan 473ml.

Wassap Mas di talian 013-6341955 ya.

Salam sayang,
Ibu4M




Jumaat, 3 Ogos 2018

Selamat Hari Penyusuan Susu Ibu Sedunia

Di suatu petang,

Gila kah ko? Ambil ini 10 biji sehari.

Ya, jawabku tenang, 10 biji. Di ofis aku pam 3 kali, setiap kali lepas pam, aku makan 3 biji alfalfa. 3-3-4.

Alhamdulillah penghasilan susu ternyata lebih cepat. 
Paling kurang dapat 4 oz sekali pam. Itu paling kurang.


Sesi pertama biasanya lebih banyak.

‘Untunglah, Badan kecil, Susu banyak’.

Sahabat sekalian, bukan faktor untung atau tidak. 
Segalanya perlu usaha.

Baca ilmu dan gali, dengar dan analisa setiap ilmu termasuklah tips, petua, cara, pendapat dan perkongsian pengalaman penyusuan ibu- ibu menyusu yang lain.

Lepas dapat ilmu, praktikkan mengikut kemampuan dan kesesuaian diri dan kehendak bayi. Fahami sebetulnya konsep ‘Demand Vs Supply’, konsisten dan banyak berdoa.

Sesungguhnya, tugas menyusui itu bukanlah mudah. Segalanya harus dipersiapkan selengkapnya. Seperti berperang, ada alatan dan kemahiran yang diperlukan.

Perjuangan ini menuntun kudrat fizikal, pengorbanan dan emosi, terkadang air mata yang cukup berat.

Hanya yang punya azam yang kuat akan bisa berjaya.

Berjaya dari segi apa? 
Berjaya menyusui selama 2 tahun.
Adakah jangkamasa itu yang dilihat sebagai satu titik kejayaan? Kepuasan?


Bagiku tidak sama sekali.

Ikhtiar dan pengorbanan, susah payah dalam mengharungi setiap masalah sebijaknya, inilah erti kejayaan yang sebenar.

Bagiku, jangan menilai sesiapapun. 
Menganggap ibu ini sebegitu, ibu ini sebegini.

Raikan saja semuanya. Hormat. 

Kerana kita itu serumpun, di landasan perjuangan yang sama. Bantu mana yang membutuhkannya.


Saling memberi semangat, berkongsi rasa dan perangsang buat semuanya. Hargai mereka sepertimana kalian hargai diri kalian sendiri.

Kerana, di dalam setiap hati- hati ini, pasti menginginkan hanya yang TERBAIK buat sang anak.

Bersama- sama kita berjuang.

Buat suamiku, ahli keluargaku dan kaum kerabatku, malah semuanya, berilah kami KEKUATAN untuk berjuang.

Kerana, itulah yang sebaiknya.

Salam Perjuangan buat ibu menyusu sekalian.
Salam Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia.

Rasa dari hati,
Masliani Hj Abdul
Ibu menyusu seperti kalian

Khamis, 2 Ogos 2018

Kuih Keria Gula Melaka Sedap Di Seksyen 7, Shah Alam

Assalamualaikum salam bahagia semuanya.

Semalam, masa mengambil baby Musa dari pengasuh barunya, ibu rasa kepala Musa panas sedikit. Hati risau tapi cuba jugak lah bertenang di hadapan pengasuh.



Sempat jugak singgah sebentar di hadapan Al Rawsha Restoran Seksyen 7, banyak kiosk kecil yang viral di sini. Antaranya bubur ayam viral, sayap ayam Borneo, ada char kuew teow, burger dan goreng- gorengan.

Sebenarnya ibu mencari kuih keria gula melaka. Minggu lalu, pertama kali singgah beli, terus beli 10 ketul, satu ketul 60sen, jadi semuanya RM6. Konon nak rasalah.

Balik umah, ya ampun sedap gilak ni. Berselera semua. 

Nyesal tak amik 20 ketul. Hahahaha. Melampau betul tahap nafsu makan ibu menyusu ni.

Nak dijadikan cerita, kuih keria habis?!! Adeh, kempunan nampaknya.

Tak apalah, kita cuba lagi esok.

Maka 1 Ogos hari ini, permulaan bagi bulan merdeka. Ibu terpaksa cuti sebab Musa demam. Petang tu, ada rezeki kakak ipar datang bawak kuih keria ni.

Alhamdulillah. Memang langkah kanan. Macam tau- tau ja ibu menyusu ngidam kuih keria lagi.


Berselera betul Muhammad.


Muhammad ni pencinta nasi. Alhamdulilah hobinya turun dari ibu iaitu MAKAN. 

Minum pun air kosong saja. Air lain tak mau dia.


Semoga berkekalan la selera mu itu ya nak! Ibu doa kau sentiasa sihat walafiat. 

Malam itu, selepas makan malam, ibu telan 3 biji Vitamin C supaya imuniti lebih kuat disalurkan untuk Musa yang demam melalui susu ibu.

Tidak lupa juga, makan Ostematrix iaitu supplemen kalsium yang lengkap dengan magnesium dan Vitamin D, untuk tidur yang lebih berkualiti dan tiada insomnia. 

Esok pagi, senang ke toilet, bagus sungguh untuk kelancaran proses pembuangan. Bangun, terus hilang sakit belakang dan lenguh badan. Alhamdulillah

Inilah shaklee effect si ibu.

Syukur. 

Salam sayang,
ibu4M

Rabu, 1 Ogos 2018

Masalah Susu Kurang : 5 Cara Mudah Untuk Mengatasinya

Assalamualaikum salam bahagia.

Dilema ibu- ibu menyusu, rezeki naik turun.


1. Fahami konsep Demand Vs Supply.

Semakin kita kerap mengosongkan payudara, susu akan lebih bertambah. Sentiasa kosongkan payudara setiap 3 jam. Rajin lah bangun malam untuk mengepam kerana hormon prolaktin lebih tinggi di waktu masa 12 tengah malam sehingga 6 pagi.

Boleh juga amalkan tandem nursing, sebelah payudara di beri direct feed kepada bayi, sebelah lagi dipam, dalam masa yang sama.

2. Minum air masak secukupnya.

Seeloknya 1 liter bagi 25kg berat badan kalian. Tapi ibu menyusu kena tambah lagi satu liter ya. Dalam 3 hingga 4 liter sehari inshaa Allah memadai.

Tipsnya, minum air suam segelas sebelum mengepam dan selepas mengepam. Jangan minum air sejuk ya ibu.


3. Tidur yang berkualiti.

Biasanya disarankan tidur mencukupi. Tapi,Pastinya tidur kita tak pernah cukup bukan? Terpaksa berjaga malam untuk menyusu dan mengepam sekali. Amalkan minum susu suam sebelum tidur. Boleh juga amalkan pengambilan kalsium, Ostematrix Shaklee 4 biji sebelum tidur.

Disarankan juga Amalkan zikir Fatimah sebelum tidur, SubhanAllah 33 kali, Allahuakbar 33 kali dan Alhamdulillah 33 kali.


4. Elakkan stress. Sentiasalah berfikiran positif yang kita mampu untuk memenuhi keperluan penyusuan si ibu.

Untuk ibu, semasa mengepam, digalakkan untuk menonton video atau gambar anak supaya hormon gembira ‘ serotonin’ terhasil dan dapat meningkatkan lagi hormon susu ‘prolaktin dan oksitosin’ untuk pengeluaran susu yang meriah.

Boleh juga amalkan vitamin B Kompleks untuk mengurangkan stress.

5. Amalkan makanan tambahan sebagai penggalak susu aka ‘milkbooster’.

Ada pelbagai milkbooster semulajadi di pasaran. Dari sumber makanan pun banyak termasuklah oat, air barli, susu soya, halba, alfalfa, lobak putih,jantung pisang, betik muda dan sebagainya.

Bagi Mas, alfalfa Shaklee dan minuman soya nonGMO, ESP lah milkbooster Mas sejak dari anak pertama, Maisha sehinggalah yang keempat, Musa.

Alhamdulillah, ketiga- tiga anak sebelum ni dapat Mas susukan secara eksklusif dan sepenuhnya selama setahun lebih.

Setia dengan Set Penyusuan atau lebih dikenali sebagai Set Postnatal Shaklee.

Ada 7 produk kesemuanya iaitu B Kompleks, Vitalea, Vitamin C, Ostematrix, ESP, Alfalfa dan OmegaGuard.

Setiap satunya punya fungsi yang berlainan.

B Kompleks untuk anti- stress

Vitamin C meningkatkan imuniti

Vitalea, Multivitamin pelengkap nutrisi

Alfalfa sebagai penggalak susu

Ostematriks elak sembelit dan insomnia, elakkan sakit pinggang dan belakang serta lenguh badan

ESP untuk memekatkan susu supaya bayi cepat kenyang dan ibu lebih bertenaga

Omega Guard untuk perkembangan otak bayi

Sempena bulan kemerdekaan ini, Set Postnatal Shaklee ada promosi tau. Jika para ibu beli set ini, akan dapat hadiah percuma beg hijau dari Shaklee.


Selain itu, penggalak susu Alfalfa pun ada promosi. Di datangkan dengan 2 saiz, 330 biji atau 700 biji. Beli 3 botol, dapat 5% diskaun.



Untuk pertanyaan lanjut, boleh hubungi Mas ya di talian 013-6341955.

Mas sedia berkongsi pengalaman dan ilmu mengenai penyusuan bayi bersama kalian.

Salam sayang
Ibu4M

Jumaat, 27 Julai 2018

Masalah Batuk Kering : Luahan Hati Bekas Pesakit Tibi

Perkongsian saya, seorang bekas pesakit Tibi atau lebih dikenali sebagai batuk kering.


Dulu setiap kali orang tanya, eh ko pernah ada tibi? Aku mesti rasa down.

Yalah, kiranya macam penyakit tibi ni serupa AIDS pulak. Nauzubillah.

Masa mula- mula doktor sahkan ada penyakit tibi, rasa sangat sedih dan down. Terus terbayang kena kuarantin selama 6 bulan, tidak boleh kongsi bekas makanan atau minuman, diasingkan dari keluarga.

Ya betul itu semua.

Tapi ianya bukanlah untuk jangkamasa 6 bulan itu. Kuarantin hanya untuk 2 minggu awal apabila bermulanya rawatan pesakit tibi. Mesti memakai ‘mask’ di sepanjang waktu tersebut.

Seminggu semasa doktor mahu jalankan ujian pengesahan, aku di masukkan dalam wad pengasingan dan agak ber’udara’ sedikit. Tidak boleh berjumpa dan bersentuhan dengan anak- anak dan suami. Bilik ini dipisahkan dengan pintu kaca yang berlainan dengan pintu utama.

Sedih sangat sebab masa tu baru pertama kali berpisah dengan anak ketiga, Muhammad yang masa itu berumur 8 bulan. Masih menyusu sepenuhnya.

Bayangkanlah selama ini asyik berkepit waktu malam, tidur sekatil. Terpaksa berpisah demi kebaikan bersama.

Situasi sebelumnya begini. Aku mengalami batuk- batuk yang on off sejak mengandung anak ketiga, Muhammad. Dari awal mengandung sehinggalah waktu nak bersalinkan Muhammad. Pernah berjumpa pakar respiratori di Hospital Annur, Bangi tapi hanya disahkan bronchitis, dan diberikan turbuhaler.

Tapi apabila Muhammad menginjak umur 6 bulan, batuk itu datang lagi, sehingga 2 bulan dan ada ‘spotted blood’.

Hati rasa cemas.

Pegi klinik dan doktor beri surat refer ke Hospital. Aku terus ke Darul Ehsan Medical centre (DEMC) yang sekarang dikenali sebagai Avisena Specialist Hospital di Shah Alam memandangkan sudah jadi warga sini awal tahun lalu setelah berhijrah dari Putrajaya.

Hasil kahak, 5 sampel semua negatif termasuklah ujian PCR. Mantoux test positif dan xray menunjukkan tompokan putih tapi tidak seberapa pasti.

Maka, doktor mencadangkan supaya ‘warded’ untuk jalankan CT scan paru- paru.

Daripada hasil CT scan lah, mendapati mungkin pernah ada tb sebelum ni tapi tidak diketahui dan tidak dirawat.

Lagi- lagi orang asal Sabah, doktor kata memang kes Tibi di Sabah adalah tinggi.

Maka dengan itu, bermulalah rawatan untuk ubat tibi selama 6 bulan.

Doktor menerangkan dengan sejelasnya, syukur juga aku lulusan Sains Biologi, memang sudah terbiasa dengan sesetengah ‘medical term’. Tambahan lagi, pabila doktor menerangkan struktur badan khususnya peparu sampai ke tahap alveoli, aku cepat faham sebab sememangnya aku mengajar anatomi dan fisiologi di kolej.

Doktor sahkan aku penghidap ‘bronchiectasis’ di mana struktur alveoli pada paru- paru kiri sebelah bawah sudah rosak secara kekal dek akibat kuman Tibi.

Kuman, atau bakteria, Mycobacterium tuberculosis ini sangat berbahaya dan jahat. Ia tak senang duduk di satu bahagian badan, malah dia akan merebak dan berhijrah ke bahagian badan yang lain. Itulah kenapa sesetengah orang ada yang terkena Tibi di mata, tulang belakang dan bahagian badan yang lain.

Haa, kita selalu dengar hanya paru- paru bukan? Paru- paru itu sudah pasti iaitu Pulmonary TB, tapi kalau tidak dirawat, ianya akan merebak ke tempat lain.

Doktor menjelaskan hanya kena patuh pada regimen ubat Tibi selama 6 bulan, in sha Allah awak akan ok.

Apapun, yang merisaukan ialah kena tahan dengan kesan sampingan ubat Tibi kerana ianya adalah gabungan ubat yang kuat dan akan memberatkan buah pinggang dan hati.

Di antara kesan sampingan rawatan intensif 6 bulan ini ialah:

1- Urin berwarna merah bata atau perang
2- Sakit kepala dan pening berpanjangan
3- Loya dan mual
4- Sakit otot dan sendi
5- Jaundis iaitu sakit kuning, mata kulit bertukar warna menjadi kuning

Hari pertama menelan pil itu iaitu Akurit-4 sebanyak 3 biji bersaiz besar dan 1 biji pyridoxine, vitamin B untuk mengurangkan kesan sampingan ubat Tibi. Aku rasa pening dan sakit kepala, mual dan memang rasa nak muntah. Air kencing serta merta bertukar menjadi warna merah bata. Seram rasa.

Terus terfikir, macam manalah nak jalani hidup begini selama 6 bulan dengan keadaan bekerja lagi. Risau.

Oleh sebab itulah, dek kerana tidak tahan dengan kesan sampingan ubat ini, aku mengambil banyak lagi supplemen lain iaitu supplemen Shaklee.

Di antaranya ;

1- Vitamin B Kompleks untuk mengurangkan sakit kepala dan pening
2- Omega guard untuk kurangkan pengeluaran mukus dalam paru- paru
3- Garlic Kompleks bertindak sebagai antibiotik untuk membunuh bakteria secara semulajadi
4- Vitamin C untuk kuatkan imuniti
5- DTX Kompleks untuk mengurangkan toksin di hati, elakkan jaundis
6- Vivix untuk memperbaiki dan memperbaharui tisu dan sel paru- paru yang sudah rosak

Untuk membeli semua supplemen ini memang banyak kosnya. Tapi, aku beli secara berperingkat. Setiap bulan peruntukkan sebanyak RM200 untuk melengkapkan semuanya.

Alhamdulilah, dengan bantuan supplemen ini, badan beransur sihat dan terbiasa dengan kesan sampingan dari ubat Tibi.

Saranan Mas, pergilah dapatkan rawatan secepatnya dengan doktor sekiranya mengalami batuk berpanjangan, mengalami penurunan berat badan yang mendadak, berpeluh pada waktu malam dan sering demam.

Jangan terlalu takut akan pandangan orang lain. Yang penting, kita dapatkan rawatan yang sewajarnya.

Andaikata disahkan menghidap Tibi, patuhlah pada regimen ubat selama 6 bulan itu. Banyakkan berdoa semoga disembuhkan dengan cepat olehNya.

Tetaplah tabah dan bersemangat dalam menghadapi kesan sampingan ubat Tibi tersebut.

Semoga bermanfaat buat kalian.

Kepada yang melaluinya dan ingin berkongsi rasa atau ada sebarang pertanyaan, boleh saja hubungi Mas 013-6341955.

In shaa Allah Mas akan bantu kalian semampunya.

Salam sayang,
Ibu 4M

Cara Untuk Kurangkan Masalah Bengkak Susu Semasa Berpantang

Bismillahirrahmanirrahim Teringat masa melahirkan anak keempat, Musa, aku alami bengkak susu pada hati ketiga. Kebiasaannya, mak bidan akan ...