Selasa, 7 April 2015

5 Tips Rangsang Banyak Susu Khusus Buatmu Ibu Menyusu

Bismillahirrahmanirrahim..
 
Hari ini, ibum2m mau berkongsi 5 tips rangsang susu banyak dan meriah supaya bekalan mencukupi dan baby sihat sentiasa..
 

Bestnya kalau botol tu penuh dengan susu ibu bukan? ;-)
 
Cabaran ibu bekerjaya, surirumah mahupun senario WAHM (Work-At-Home-Mom) bagi ibu- ibu yang menyusu memang sangat memerlukan komitmen, tenaga dan pengorbanan yang jitu. Ibu mana yang tidak mau menghasilkan susu yang lebih meriah bukan?
 

Tips 1 # Kerapkan menyusu atau mengepam

Susukan bayi sekurang- kurangnya tiga jam sekali. Sama juga dengan mengepam (jika berpisah dengan bayi). Lakukannya tiga jam sekali. Lagi bagus DUA jam sekali, ibum2m penah buat yang ni, memang sangat berkesan! Pam setiap DUA jam sekali ;-)
 

Tips 2 # Pam pada waktu malam

Jadikan amalan mengepam pada waktu malam sebagai rutin. Ini kerana hormon prolaktin banyak dihasilkan sekitar jam 12 tengah malam hingga 6 pagi. Bagi ibum2m, kebiasaannya, Mikail akan bangun dalam 3 kali penyusuan malam. Jadi untuk penyusuan malam selepas dia menyusu lebih kurang jam 12 tengah malam atau 1 pagi, ibum2m akan mengepam untuk mengosongkan betul- betul miss "B".
 

Tips 3 # Jangan tunggu penuh

Elak dari tabiat ini ya para ibu. Yakinlah, payudara anda SENTIASA ADA SUSU! Apabila dikosongkan, tubuh kita akan lebih berusaha untuk menghasilkan LEBIH BANYAK susu. In shaa Allah..;-)
 

Tips 4 # Minum banyak air

Kita perlu minum AIR KOSONG sekurang- kurangnya 3 liter air setiap hari sepanjang tempoh penyusuan.
 

Tips 5 # Menyusu atau mengepam lebih lama

Jangan hadkan masa menyusu atau mengepam. Biarkan bayi menyusu sepuas- puasnya sebelum kita menawarkan payudara yang lain. Semasa mememerah pula, ambillah masa di antara 15 - 20 minit bagi setiap payudara. Dalam pada itu, pastikan payudara benar- benar kosong sebelum berhenti memerah.
 
Pernah terbaca dalam buku 100 Persoalan Berkenaan Penyusuan Susu Ibu, 10 minit hanya untuk mengosongkan payudara tapi 15-20 minit boleh merangsang untuk penghasilan yang lebih banyak selepas itu. Tips lain, selepas mengepam, boleh lah guna kaedah Marmet lagi untuk 2-3 minit bagi setiap payudara. Ini lah yang sentiasa ibum2m amalkan.
 
Sebenarnya, banyak lagi tips lain yang boleh membantu dalam meningkatkan penghasilan susu ibu. Ini termasuklah kaedah power pumping, makan galagtogeous ataupun halba fenugreek, mengambil supplemen, tidur dan rehat yang cukup, makan makanan mengikut piramid makanan yang disyorkan dan sebagainya.
 
Rasanya kita sebagai ibu perlu try and error akan pelbagai cara sebab badan kita pun lain ragamnya. Semua itu berbalik kepada kesesuaian tubuh kita.. 


Apapun, perkara yang paling penting adalah NIAT dan AZAM yang kuat, DOA yang berterusan, KOMITMEN dan IKHTIAR.. in shaa Allah, Dia akan permudahkan segalanya..

 
YAKINLAH BAHAWA SUSU KITA SENTIASA CUKUP UNTUK ANAK KITA! TUNAIKAN HAK MEREKA DENGAN SEDAYA YANG KITA TERMAMPU!
 
 
'Be Positive, I Love Breastfeeding"
 
Salam Sayang,
ibum2m
013-6341955
Rakan Perjuangan Penyusuan Anda
 
 
 

Tiada ulasan:

Artikel lain yang di minati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terdapat ralat dalam alat ini