Isnin, 15 Ogos 2016

Perjuangan Duhai Isteri

Bismillahirrahmanirrahim
 
Seorang lelaki telefon saya tengah malam. Ajak saya jumpa di kedai makan dekat dengan sebuah hospital. Saya kenal beliau. Dia menangis dan susah nak bercakap kerana sedih.
 
 
Saya tanya kenapa? Jawabnya saya berdosa pada isteri saya ustaz. Saya kasihan tengok dia bersalin tadi. Dia menjerit sakit. Agaknya sebab dosa saya. Itu jer yang saya bayangkan. Anak pertama saya. Ada amalan apa-apa supaya saya dapat ringankan beban isteri saya..
 
Ustaz kenal saya. Saya orang jahat. Ustaz tahu saya macam mana. Allah maafkan saya tak ustaz..ustaz ajar saya amalan..
 
Allah sayang saudara ni. Betul lah, saya pun rasa sama macam macam tu . Allah sendiri yang cerita pengorbanan wanita. Kerana tu kita kena ingat ibu yang terlalu banyak korban buat kita. 3 kali utamanya ibu dari ayah..sayang wanita dalam hidup kita dan isteri kita. Ibu, ibu mertua, dan isteri kita.
 
Saya sendiri akan menangis dan benar-benar jatuh cinta masa melihat isteri bersalin. Saya pernah lihat bersalin normal dan czer. Allah jer yang tahu penderitaan kedua-duanya. Normal kita dengar jeritan dan suasana panik dan wajah isteri yang begitu sakit. Czer kita tak tahan tengok entah berapa lapisan . Ya Allah memang tak sanggup tengok perut orang kita sayang dibelah, dijahit...dibuka dan ditutup..
 
Berilah khidmat terbaik buat isteri. Itulah amalan yang sangat mulia. Abang bayangkan seorang bekas wanita pelacur yang beri makan anjing dari kasutnya menjadi sebab Allah ampunkan masukkannya dalam syurga..inikan pula kita beri khidmat pada ahli keluarga kita.
 
Isteri kita yang melahirkan anak buat kita. Teman hidup kita. Berilah khidmat dengan terbaik.
 
Layan dia seperti permaisuri...dukung, papah dia jika perlu.
Buat air dan sediakan makanan buatnya. Sekali sekala suapkan makanan padanya..bantu dia di bilik air.
 
Belajar mandikan anak.
Tolong tukar pampers baby Uruskan isteri dan baby.
Pegang tangan isteri ucap terima kasih kerana berkorban..
 
Jaga solat berjemaah di masjid sebab kita akan bawa rahmat Allah. Rahmat Allah mencurah-curah dari masjid ke rumah kita.
 
Baca Al-Quran dan hadis bersama isteri dan anak-anak. Dengarkan pada mereka..
 
Banyak bertaubat pada Allah. Allah sayang kita. Bila benar-benar kita sedar dan insaf dan tidak mahu ulang kejahatan kita, Allah ampunkan semua dosa kita.
 
Lihatlah kasih sayang Allah. Hargailah ini semua semasa ianya bernilai. Hidup ini sangat singkat tapi sangat bermakna ..

Coretan,
Ustadz Ebit Lewwww.keluargasunnah.com
Kredit : FB Ebit Lew (15 Ogos 2014)

Tiada ulasan:

Artikel lain yang di minati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terdapat ralat dalam alat ini