Selasa, 16 Ogos 2016

Bengkel Penyusuan Di Shaklee Home Office, Pinnacle, Bandar Sunway

Bismillahirrahmanirrahim

Sebenarnya lama suda nda jumpa dengan sahabat- sahabat bisnes daku ni. Yalah start dari mengandungkan Muhammad memang keadaan nda mengizinkan lagi- lagi time tu tengah final semester Master..memang sibuk betul untuk kasi siap final year punya research.


Alhamdulillah, Sabtu lalu, 13 Ogos pihak Shaklee buat satu bengkel iaitu 'Breastfeeding Workshop' khusus untuk SID yang beli Set Wanita sempena promo bulan Julai sampai September 2016. Aku apalagi, sudah la bab ni la yang menjadik 'passion'ku. Trus skodeng sapa- sapa yang mo letgo tiket ka, seat ka untuk pegi. Syukurlah, terima kasih banyak- banyak dengan sahabat bisnes, Zarith Sofia (www.ibuzarith.com) sebab sudi memberi seat tu kepadaku..😍





Di hari kejadian, sampai di Shaklee Home Office,Pinnacle, Bandar Sunway jam 2.40pm.. Memang start suda bengkel. Lambat sebab memang jem di depan Sunway tu kalau mau u-turn. Panasaran jugaklah dalam keta..mulut asyik berkumat kamit zikir dan doa supaya cepat sampai..😁


Sampai ja, trus daftar then dibagi beg hitam, borang soal selidik. Masuk, terus duduk di seat bahagian kanan, baris ke-3, paling tepi..
Ceramah disampaikan oleh Dr Nurzarina dari Tunku Azizah Women's and Children's Hospital. Di antara topik hangat yang dikongsi ialah faedah dan kebaikan, khasiat yang terkandung dalam susu ibu, cabaran dan masalah serta cara dan tips untuk mengatasi masalah penyusuan susu ibu dan diakhiri dengan, 'Take Home Message' beliau.

Photo credit: www.keluargasihat.com



Rupanya baru ku tau, istilah 'titisan emas' Itu bukan hanya pada istilah ja, tapi betul- betul ya. Susu ibu ni kalau kita tengok bawah mikroskop memang kita akan tengok butiran- butiran emas. Sebab itulah susu ibu ni di istilahkan sebagai titisan emas..Hebat bukan?






Di antara perkara paling penting ialah perlunya kita sebagai bakal ibu memperlengkapkan diri dengan ilmu penyusuan sebelum anak itu lahir. Carilah buku- buku yang sesuai dan pergilah mengikuti kelas- kelas atau bengkel yang membincangkan mengenai penyusuan susu ibu. Sebabnya kita akan diajar hands on akan teknik- teknik penyusuan dan lekapan yang betul untuk memudahkan penyusuan tersebut. Sokongan daripada ahli keluarga juga penting terutamanya suami untuk sama- sama membantu dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Suami juga perlu turut serta dalam mendalami ilmu penyusuan.




Selain itu, Dr Nurzarina juga menekankan amatlah penting untuk para ibu memahami konsep DEMAND VS SUPPLY . Analoginya, penyusuan susu ibu ni juga ibaratnya macam 'toilet flush'. Semakin kerap kita mengosongkannya, semakin banyaklah susu ibu akan terhasil. Oleh itu, tiada istilah dimana susu ibu tidak CUKUP untuk bayinya.
Memahami isyarat bayi pun penting juga. 

Pokoknya, segala yang dikongsikan dalam bengkel ni semua penting..😁 Sebenarnya bayi kita sentiasa berkomunikasi dengan kita melalui gerak badan dan juga tangisan.


Menurut Dr, bayi yang lapar akan mengeluarkan bunyi 'Neh' dimana lidahnya akan diangkat ke lelangitnya sebagai tanda bayi mau susu. Bolehla gugel Dunstan Baby Language sebab ada lagi 4 tangisan yang lain dan pelajarilah untuk mengenalpasti dan respon kepada setiap satu tangisan itu.





Sesungguhnya banyak betul ilmu yang penting dan sangat- sangat berguna untuk dipraktikkan dari bengkel ni. Entri ni sebagai mukadimah seja. Nanti lya kongsi lagi untuk entri yang akan datang..Stay tune!😍



Terima kasih sungguh pada Dr sebab banyak sungguh ilmu yang dipelajari dalam bengkel ni..😊

Paling best, group Naila dapat berkumpul lagi sekali..Dapat recharge semangat dan aura lagi..Alhamdulillah



Semoga bermanfaat!


Salam sayang,

ibum3m

Tiada ulasan:

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...