Selasa, 27 September 2016

Bakal Ibu Wajib Belajar Tentang Ilmu Penyusuan

Bismillahirrahmanirrahim..

Perjuangan penyusuan sememangnya bukan mudah. Ianya perlu dilalui dengan jalan yang penuh liku sama seperti kehidupan kita.

Alhamdulillah aku bersyukur sebab dikelilingi oleh rakan- rakan sekerja yang sangat bersemangat dalam berkongsi tentang ilmu penyusuan kepadaku. Masa tahun 2010, ramai rakan sekerja ku begitu bersemangat mengusung beg pam ke sana sini. Di ofis, dalam bilik kecil di Department General Studies, dorang bergilir- gilir mengepam susu.


Port lain pulak adalah di dalam bilik kecil, bilik yang penuh dengan fail dan agak sesak sikit sebab aircond tiada dalam bilik ni. Dengan hanya memuatkan satu kerusi, dorang mengepam dalam tu dan muka akan menghadap cermin pintu tu. jadi setiap kali orang masuk pantri, dorang akan tahu ada orang dalam tu.. hehe masihkah kau ingat Siti Aisyah, kak Iva, Dij.. ;-)?

Kadang jugak dorang mengepam di surau bagi yang Muslim. Tapi oleh kerana saiz surau yang agak kecil dan tiada privasi, di bilik kecil itulah dorang menjalankan rutin harian sebagai ibu bekerjaya.

Rakan karibku dari UiTM sehinggalah kerja pun tempat yang sama sangat banyak mendedahkan ku dengan segala ilmu penyusuan.

"Nanti kalau ko sudah ada baby Mas, ko mesti kasi susu baby mu ya. Pastu kan ko akan rasa haus yang teramat dan lapar seja memanjang. Ko tengok aku ni, pantang tengok makanan," nasihatnya setiap hari.
Tapi dalam hatiku, macam cepat seja turun berat badannya selepas bersalin walaupun makan nasi kalah Gunung Kinabalu. hehe

Pastu dia nasihatkan lagi aku, ko rajin gugel- gugel aa.. Majalah Pa&Ma ni ko mesti beli sebab banyak info dalamnya. Rajin membaca supaya banyak ko tau. Mesti bersedia dulu sebab banyak benda baru yang ko perlu tahu..

Aku angguk seja tanda setuju.

Aku masa tu memang sangat teruja walaupun hanya beberapa bulan lagi akan menikah dengan lelaki idaman Malayaku huhu.

Terima kasih ku ucapkan kepada sahabatku, Siti Noor Hj Norbeh yang banyak mengajarkan ku ilmu penyusuan.

Dalam pada itu, aku jugak sangat terinspirasi dan teruja melihat wall fb kawan sekolah rendahku, Irma Shelsiah yang begitu bersemangat dalam mengumpul stok untuk Maira, anak pertamanya. Banyak sungguh stok yang dia dapat. Memang rajin dia ikut rutin mengepamnya walaupun dia bertugas sebagai guru sekolah yang mempunyai jadual yang memang padat.

Dalam hati terus terdetik, "Kalau dia boleh kumpul gitu, aku pun mesti jadi macam dia pas dapat baby nanti". Sangat terinspirasi.

Terima kasih ma..:-)

Ternyata aku bersyukur sangat sebab dapat pendedahan awal dalam bidang penyusuan susu ibu ni. Bagi setiap wanita yang bakal bergelar ibu, aku amat menyarankan supaya penuhilah dada dan rajin- rajin lah membaca untuk persediaan menerima baby nanti.

In shaa Allah Dia akan tolong dan bagi kita semangat yang tinggi dalam perjalanan perjuangan penyusuan kita..

Love,
ibum3m

Tiada ulasan:

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...