Isnin, 17 Oktober 2016

3 Cara Tingkatkan Sistem Imuniti Badan Secara Semulajadi Supaya Tidak Mudah Sakit

Assalamualaikum..

Minggu lalu Alhamdulillah dapat pegi Health and Wellness Talk yang di anjurkan oleh Shaklee. Setiap bulan ada ja topik yang best dikongsi untuk meningkatkan lagi kualiti kesihatan seiring dengan set promosi untuk bulan tersebut.


Talk baru- baru ni memang sangat best sebab berkongsi mengenai Sistem Pertahanan Badan kita, aka 'askar- askar' kenit dalam sistem tubuh kita.

Terdapat 3 lapisan sistem imuniti kita ni. Yang pertama iaitu kulit, silia, asid perut, membran mukus dan lapisan epithelia.

Lapisan ini boleh dilindungi dengan mengambil supplemen jenis Omega 3, protein dan vitamin serta mineral. Untuk produk Shaklee, digalakkan mengambil ESP, OmegaGuard dan Vitalea.



Lapisan kedua pulak ada makrofaj, sel darah putih, sel pembunuh semulajadi dan nutriferon. Untuk mengaktifkannya, lapisan ni perlu supplemen seperti bawang putih, carotenoids, plantago seeds, japanese honeysuckle, saff flower dan pumpkin seeds. Wah, apakah benda semua ni? Hehe. Jangan risau, semuanya ada dalam Shaklee. Huhu.

Amat digalakkan mengamalkan Nutriferon, Garlic Complex, Carotomax dan Sustained Release Vitamin C.




Lapisan ketiga pulak, adanya antibodi yang lebih dikenali sebagai immunoglobulin. Lapisan ketiga ni amat memerlukan RESVERATROL dimana berfungsi untuk meningkatkan aktiviti sel pembunuh (Natural Killer- NK).

NK yang dihasilkan mampu membunuh sel- sel tumor atau kanser. RESVERATROL pun mampu jugak untuk membaiki dan melindungi DNA sel kita. RESVERATROL ni sangat tidak asing lagi sebab merupakan antioksidan yang kuat yang ada dalam Vivix Shaklee.



Di samping melindungi dan mengaktifkan ketiga- tiga lapisan di atas ni, jangan lupa pulak kawal penyebab yang boleh merangsang untuk sistem pertahanan kita bertindak. Kebiasaannya ialah persekitaran kita.

Semestinya untuk melahirkan generasi sihat kita mau persekitaran yang sihat bukan? Jadi bolehlah mulakan dengan amalkan Set Basic Clean Home Care. Objektifnya disini simple ja, dimana kita ingin mengawal segala 'triggering agent' yang jahat yang ingin mengganggu gugat sistem pertahanan badan kita.

Set Home Care- Get Clean ada 4 produk iaitu Basic H Organic Super Cleaning Concentrate, Fresh Laundry Concentrate, Soft Fabric Concentrate dan Dishwash Concentrate. Ok, yang ni nanti Kak Mas cerita dalam entri lain ok.. 😍

Oh hampir lupa..:-)

Bagi ibu yang mempunyai bayi di bawah umur setahun, sebaiknya ibunya lah yang amalkan supplemen tersebut. Sebab insha Allah semuanya akan disalurkan kepada si bayi melalui susu ibu.

Bersama mommy biz, Puan Ainul Malik


Untuk anak yang setahun keatas, boleh lah diberikan secara oral atau terus kepada mereka. Produk untuk kanak- kanak yang khusus untuk tingkatkan imun badan mereka ialah Vitalea Chewable for Kids, Vitamin C Chewable, Mealshake dan Omega Guard.

Sharing is loving :-)

Salam Sayang,
KakMas aka ibum3m

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...