Khamis, 13 Oktober 2016

Tips Elak Ibu Jadi 'Monster' Supaya Anak Lebih Sayang

Assalamualaikum..

Hidup ini satu pilihan. Perasaan kita ni banyak bergantung pada cara dan bagaimana kita mo lalui hari- hari kita dalam hidup. Kita boleh ja memilih sama ada mo gembira, ceria, tenang atau sebaliknya.


Biasanya, kita tidak sedar pun. Tapi orang sekeliling akan rasa perubahan diri kita dari segi emosi. Apa lagi jika punya anak- anak yang kecil. Kesian dorang, kadang- kadang kita lepaskan rasa penat dan letih kita tu pada dorang yang memang tidak tahu apa- apa. Insaf betul si ibu ..ehm..
Satu petang, lepas habis kerja. Ibu macam biasa tengah menyusukan Muhammad yang baru menginjak usia 5bulan. Maisha datang dan cium Muhammad.
Terus ibu marah, "Janganlah kacau, adik tengah susu ba." Pastu, Maisha cakap ibu kalau marah, mesti ada monster ..👽👻

Dengan nada bersahaja, ibu tanya dia..

Ibu: Macam mana mo kasik ilang monster tu?

Maisha : Ibu kena makan vitamin la.. Vitamin Shaklee tu. Tapi satu bijik ja ya, tak boleh banyak banyak tau ..


Hahaha. Terburai ketawak si ibu 😅. Alahai bijaknya anakku ni!


Kadang kalau rasa mo marah, terus ingat balik. Berapa sangatlah masa yang kita luangkan dengan dorang dalam masa sehari. Yalah, awal pagi sudah angkat dorang ke kreta untuk hantar pegi rumah pengasuh. Balik rumah dah petang dalam pukul 7.

Dari pukul 5 petang. Jam 10 malam suda tertidur. Maknanya lebih kurang 5-6 jam seja dalam sehari dorang ada sama kita. Disebabkan mau perhatian, time tu la dorang merengek minta di manja dan dibelai. Di saat itu jugaklah, kita cepat naik angin dan lepaskan dengan dorang.

Allahuakbar. Sedih. Pilu. Rasa dalam hati, Kenapalah ibu sekejam ini? Ehm, lantas si ibu berdoa, 'Berikanlah aku tahap kesabaran yang tinggi dalam mendidik mereka. Berikanlah limpahan kasih sayangMu dalam perjuangan ini."

Itulah setiap kali mo tidur, mesti cakap atau bisik di telinga dorang. 'Ibu sayang Maisha. Ibu sayang Mikail. Ibu sayang Muhammad. I love u ' dan terus kiss dahi dan ubun- ubun dorang. 😭


Jadi, secara ringkasnya. Ini untuk ingatan ibu. Tips untuk elak jadi 'monster' di hadapan anak- anakku duhai my m3m.

1. Tarik nafas dalam dalam, hembus..

2. Sebut ' Astaghfirullahalaziim', istighfar banyak- banyak.

3. Senyum yang paling manis.

4. Makan B Kompleks 2 bijik. Vitamin B ni memang bagus untuk elak stress. Time berpantang, memang makan terus 3 bijik. Alhamdulillah sangat membantu dalam menstabilkan emosi mak mak tang ni .😍

5. Makan OmegaGuard 2 bijik. Menurut kajian, omega ni bagus untuk mengelakkan sindrom postpartum aka meroyan di kalangan ibu pas bersalin. Omega sebab ada DHA yang mampu untuk meningkatkan perkembangan otak dan minda yang sihat. Bagus jugak ni bagi anak- anak kita supaya dorang lebih bijak, pintar dan fokus dalam pelajaran. 😊

Jom jadi ibu ayah yang penyayang dan ceria! Hidup inshaa Allah lebih bahagia..

Aamiin 😍

Rasa dari hati,
ibuM3M



Tiada ulasan:

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...