Isnin, 31 Oktober 2016

Tips Dapatkan Susu Ibu Yang Berkualiti Tinggi

Salam sayang.

Satu hari tengah mengepam di surau dalam jam 10 pagi. Datang sorang ibu comel. Senyum dan terus duduk di sebelahku sambil mengeluarkan pam. Baru ku perasan. Eh dia ni yang aritu sama- sama pregnant.



Sambil mengepam sambil cerita. Dia ibu muda yang baru bersalin anak satu. Baby baru 2 bulan. Ya, cuti untuk ibu bekerja swasta hanya 2 bulan saja. Sangat tidak cukup jika dibandingkan dengan ibu- ibu bekerja di Maldives yang dapat cuti sampai 6 bulan. Dapat info dari sorang pelajarku yang merupakan seorang Muslim dari Maldives.

Dia tanya, 'Kak ada amik supplemen apa- apa ka untuk susu?'. Untuk tambah susu ka? tanyaku. "Bukan, Alhamdulillah susu ok. Tapi macam risau sebab takut baby tidak dapat cukup semua nutrisi". Wah, bagus kan? Memang dulu pun Kak Mas gitu jugak.

Apa yang kita makan, semua akan tersalur dalam susu ibu. Jadi, kesihatan bayi memang sangat bergantung kepada kualiti susu ibu yang kita berikan untuk bayi kita.

Jadi macam mana untuk hasilkan susu ibu yang berkualiti tinggi? Kak Mas kongsikan sedikit tips nya di sini.

1. Kekal terhidrat

Ibu mesti sentiasa kekal terhidrat ya. Maksudnya sentiasa cukup bekalan air dalam badan. Umum mengetahuinya , 55%- 60 % kandungan badan kita adalah air. Jadi untuk menghasilkan susu ibu yang meriah, ibu kena minum 2 kali ganda jumlah air yang biasa diminum setiap hari. Contohnya 4 liter sehari untuk meningkatkan lagi produksi susu ibu. Elakkan minuman yang bersifat diuretik yang boleh menyebabkan susu menjadi 'kering' seperti teh, kopi, coklat, dan gula.

2. Tingkatkan Jumlah Kalori Seharian

Menyusu anak meningkatkan pembakaran kalori sebanyak 500 hingga 600 kalori sehari untuk si ibu. Jadi ibu mesti pastikan makan makanan yang mencukupi untuk menghasilkan susu secukupnya untuk bayi. Ini semua supaya perkembangan bayi kita normal dan berat badannya bertambah mengikut graf normal. Perbanyakkan makan makanan yang berkhasiat seperti kekacang, roti bijirin, telur macam fritata. Teringat pulak dorang hidang Fritata time dalam flight balik Tawau hari tu. Elakkan makanan yang berkalori tinggi yang tidak berkhasiat seperti makanan segera, potato chips dan coklat.

3. Perbanyakkan Makan Makanan Berprotein Tinggi

Untuk memperlengkapkan susu ibu dengan pelbagai nutrisi, bayi kena mendapatkan asid amino untuk perkembangan mental dan fizikal mereka. Ibu pulak perlukan protein untuk memperbaharui sel- sel dan tisu- tisu yang rosak akibat proses bersalin. Keperluan protein untuk ibu menyusu adalah lebih tinggi berbanding ibu hamil. Secara puratanya, 1.4 gram protein diperlukan untuk setiap 1 kg berat badan. Sumber protein yang baik ialah ikan, daging, ayam, kekacang, telur dan bahan tenusu.

4. Makan 'Lemak' Yang Sihat

Lemak sihat disini lebih dikenali sebagai omega 3, DHA (docosahexaenoic acid) yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Ianya perlu di ambil dari sumber ikan dan juga supplemen. Sangat penting bagi bayi sehingga umur 3 tahun untuk mendapatkan DHA bagi membantu perkembangan otak yang sihat. Amalkan supplemen minyak ikan untuk mendapatkan susu 'hindmilk' yang kaya dengan DHA.

5. Makan Makanan Tinggi Kalsium

Diet si ibu menggambarkan kandungan vitamin yang ada dalam susu ibu. Keperluan kalsium amatlah penting untuk menyokong pertumbuhan bayi terutamanya dalam pertumbuhan otot, tulang dan sistem otak. Sehari ibu menyusu perlukan 1500 mg kalsium. Contoh makanan tinggi kalsium ialah seaweed, produk tenusu, kekacang, salmon, sardin dan sebagainya.

Untuk info lanjut mengenai keperluan nutrisi ibu menyusu, boleh baca di SINI.

Selain menjaga diet dan pemakanan, para ibu boleh juga mengamalkan Set Postnatal Shaklee yang khusus buat ibu selepas bersalin yang menyusukan anak. In shaa Allah segala nutrisi yang diperlukan amat lengkap dalam Set Postnatal Shaklee ni.

Set Postnatal Shaklee ada 6 produk iaitu Alfalfa, Vitamin C, Vitalea, ESP, Omega Guard dan Ostematriks. Boleh tambah 1 lagi produk iaitu Vitamin B.



Setiap satu produk mempunyai fungsi yang berbeza dan saling membantu di antara satu sama lain dalam memenuhi keperluan iby menyusu.

Vitamin B : Anti- stress, membantu ibu menghasilkan hormon gembira iaitu oksitosin dan serotonin supaya hasil susu lebih meriah. RM 53.75 (120 biji).

Vitamin C : Meningkatkan imun sistem dan melembapkan kulit. RM 92.50 untuk 180 biji.

Vitalea : Pelengkap nutrisi dan memberi tenaga. RM88.75 untuk 120 biji.

ESP : Minuman berasaskan non-GMO soya yang mengandungi 9 jenis asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh badan. Membantu menjadikan susu lebih pekat, bayi akan cepat kenyang dan kurang meragam pada waktu malam. Selesailah masalah asyik 'mengempeng' dengan ibu.Hehe. RM159 untuk 850 gram.

Omega Guard : Minyak ikan yang lengkap dengan DHA, EPA dan AA. Membantu mengawal hormon leptin dalam badan yang berfungsi dalam pengawalan nafsu makan. Menyokong perkembangan otak dan minda yang sihat. RM 136 untuk 90 kapsul.

Ostematriks : Sumber kalsium yang membantu meningkatkan produksi susu ibu. Membantu ibu- ibu yang insomnia, dapat tidur yang berkualiti dan membantu mengelakkan sembelit. RM 61 untuk 120 biji.

Alfalfa : Merupakan 'galagtogogeus'  iaitu penggalak susu. Mempercepatkan kadar penghasilan susu dan bantu menyingkirkan toksin dalam badan. RM 53.75 untuk 330 biji, RM97.50 untuk 700 biji.

Nak dapatkan Set Postnatal Shaklee, boleh hubungi Kak Mas 013.634.1955. Konsultasi terbaik untuk kalian.

Inshaa Allah Kak Mas kongsikan tips dan pengalaman sepanjang menyusukan 3 anak sehinggalah sekarang.

'BE POSITIVE, I LOVE BREASTFEEDING'

Ikhlas dari hati,
Kak Mas aka ibum3m
013.6341955


Tiada ulasan:

Resepi Nuget Ayam Homemade

Assalamualaikum Hari ini mau kongsi Resepi Nuget Ayam Homemade Boleh lah bikin untuk minum petang atau makan malam Bahan A : 1/2 dada...