Khamis, 4 September 2014

Muhasabah Diri: Jangan Jadi Seperti Ketam!

Diceritakan alkisahnya di sebuah kampung nelayan di Filipina. Ada seorang hamba Allah telah melawat ke kampung tersebut.

Punca pendapatan mereka bergantung kepada hasil lautan. Tidak kira ikan, sotong, udang, kerang dan macam- macam hasil lautan.

Dipendekkan cerita, hamba Allah ni sangat tertarik dengan hasil tangkapan ketam. Ini kerana apabila nelayan- nelayan yang pulang dengan hasil tangkapan ketam, semua ketam ini akan dimasukkan ke dalam sebuah tong yang besar.

Yang peliknya, tidak ada seekor ketam pun yang akan keluar dari tong tersebut. Hamba Allah ni berasa sangat hairan, ya lah takkanlah tiada seekor pun ketam yang cuba untuk meloloskan dirinya kan?

Maka, hamba Allah ni pun bertanya kepada si nelayan. Menurut si nelayan, apabila seekor ketam naik ke atas permukaan tong untuk keluar, ketam yang lain akan menarik ketam itu supaya masuk semula ke dalam tong tersebut. Sebab itulah, akhirnya memang tidak ada seekor ketam pun yang akan dapat menyelamatkan dirinya.

Analoginya, begitulah dunia ini. Kadang- kadang apabila kita berada di atas, akan adalah golongan yang tidak berpuas hati atas kejayaan atau kelebihan kita. 

Untuk itu, mudah- mudahan kita tidak tergolong dalam golongan yang sentiasa tidak berpuas hati atau bersifat dengki dan iri hati terhadap kesenangan dan kelebihan orang lain.

Semoga anda yang membaca dan ibum2m dijauhkan dari sifat sebegini. Mudahan kita tergolong dalam golongan yang sentiasa bersyukur di atas apa yang dikurniakan dan sentiasa mengambil langkah positif setiap hari untuk memajukan dan meningkatkan kualiti diri dan hidup kita..Insya Allah

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

Semoga bermanfaat!

Salam sayang,
Ibum2m


Tiada ulasan:

Artikel lain yang di minati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terdapat ralat dalam alat ini